{mosimage}Lėtuoliai ir greitukai

Daugelis mokyklinių problemų iškyla dėl to, kad vaikas yra lėtokas. Jį nuolat skubina, ragina, bet mokslai sekasi vis prasčiau. Žinoma, vaiko temperamento pakeisti jūs negalite, bet įmanoma išmokyti jį pajusti laiką, teisingai organizuoti savo veiklą.


Pastatykite ant pirmoko darbo stalo žadintuvą ir susitarkite, kad vaikas atliktų užduotį per tam tikrą laiką iki kol suskambės žadintuvas. Duokite vaikui laiko, per kurį realiai įmanoma atlikti užduotį. Kai žadintuvas nuskamba, ramiai paimkite užduotį ir padėkite į šalį. Jei jūs kasdien  po truputėlį vis pagreitinsite tempą ir užduotis skirsite šiek tiek sudėtingesnes, vaikas galbūt ir neišmoks viską daryt greitai, tačiau bent jau ims jausti laiko tėkmę. O tai jau nemažai.
 
Lėtam vaikui labai svarbu sudaryti labai tikslią dienotvarkę. Jei jis kasdien vienu metu gulsis, pietaus, sės ruošti pamokų, jam bus žymiai lengviau viską atlikti laiku. Tokie vaikai nepakenčia skubos ir lakstymo.

Ne mažiau nei lėtapėdžiai, turi problemų mokykloje ir greituoliai. Jie vis atlieka užduotis anksčiau už kitus, bet kokybė ir darbo apiforminimas labai nukenčia. Šie vaikai iš prigimties judrūs, todėl negali nusėdėti vietoje ilgiau nei 10 min. Kad rezultatai nenukentėtų, mokykite vaiką sėslumo ir atidumo. Kaitaliokite judriuosius žaidimus su užsiėmimais, reikalaujančiais didelio susikaupimo. Palaipsniui ilginkite pastaruosius. Jei matote, kad vaikas sėdi jau kaip ant adatų, pasiūlykite: „Padūkim, bet tik 5 minutes!“

Jei atlikdamas užduotį vaikas paskubėjo ir privėlė klaidų, leiskite jam minutę atsipalaiduoti, o vėliau pažvelgti į savo darbą ir surasti  5 klaidas.

Mūs pirštukai rašė rašė... 

Sudėtingiausia pirmokams ne skaityti ar skaičiuoti (daugelis vaikų tai moka daryti jau iki mokyklos), o rašyti. Jei vaiko sąsiuvinyje netvarka, raidės „nepataiko“ į eilutes ir gulasi į skirtingas puses, matyt mokinuko smulkioji motorika nepakankamai išvystyta. Dažniau žaiskite pirštukų žaidimus. Galite pažaisti „Pelenę“: sumaišykite ryžius, žirnius ir grikius; paprašykite vaiko pirštukais atrinkti kruopas. Nupirkite spalvojimo knygelių ir mokykitės atidžiai, neišlendant už linijų, spalvinti.
 
Jei vaikas rašo pakankamai aiškiai ir tvarkingai, tačiau jo rašto stilius neįtinka mokytojai, neleiskite vaiko barti ir keisti raštą. Raštas – jo charakterio išraiška, ir prievarta gali psichologiškai traumuoti vaiką.

Problemos dėl matematikos paprastai iškyla vaikams, kuriems puikiai sekasi skaityti, rašyti. Jie gerai įsiskaito į matematinės užduoties tekstą, ima gilintis į siužetą, pamiršdami užduoties esmę. Tokiu atveju reikia mokyti vaiką atsiriboti nuo teksto. Kai kuriems vaikams paprasčiau suprasti užduotį, kai lėtai skaito ją balsu.

Prasčiau, jei nepaisant visų jūsų pastangų, vaikas vis tiek skaito ir rašo, darydamas didelių klaidų. Galbūt tai logopedinis sutrikimas, pvz.: disgrafija? Jei pastebite, kad vaikas nuolat praleidžia raides arba jas dubliuoja, painioja skardžiuosius ir dusliuosius priebalsius, neskiria žodžio ribų, kuo greičiau kreipkitės į mokyklos logopedą.

Mums liepė rytoj atsinešti... (klijų, flomasterių ir t.t.)

Paprastai išgirstate šią frazę iš mokinuko vėlai vakare, prieš einant miegoti... Galima, aišku, pamokyti vaiką ir išleisti mokyklon be plastilino, kartono ir pan. – „Kad kitą kartą žinotų!”, bet pagalvokite, ar toks jau jis kaltas? Juk šiomis savaitėmis ant jo užgriuvo toks krūvis ir tiek atsakomybės! Jis paprasčiausiai dar nesugeba įsiminti visos informacijos. Pasistenkite pradžioje ir pati susižinoti iš mokytojo, ar nereikia nupirkti papildomų priemonių. Taip pat reikia pratinti vaiką susidėti kuprinę ne prieš miegą, o dieną, kai tik baigia ruošti namų darbus.

O jie mane...

Pirmosiomis savaitėmis, kol vaikai klasėje pratinasi vienas prie kito, tarp jų neretai iškyla konfliktų, vyksta rolių pasiskirstymas. Labai svarbu, kad tokiu momentu vaikas sugebėtų parodyti savo gerąsias puses, įsilietų į kolektyvą. Paruoškite vaiką (ypač jei jis buvo „nedarželinis“) tam, kad su visais iškart susidraugauti nepavyks, ir ne visi vaikai pateisins jo lūkesčius. Mokykite susipažinti, įsijungti į žaidimus.

Būtinai paaiškinkite vaikui, kas kolektyve yra nepriimtina: gobšumas, pagyros, agresija ir t.t.  Mažylis turi sugebėti duoti atkirtį skriaudėjams.
Mokykite vaiką dosnumo, bet paaiškinkite, kad draugystės negalima nupirkti, arba atiduoti visko, kai yra reketuojamas.

Stenkitės, kad vaikas neatrodytų keistai: juk nesunku aprengti jį taip, kad atrodytų pagal jo amžių madingas ir tvarkingas. Pratinkitės greit persirengti sportine apranga, susivarstyti raištelius, užsisegti sagas, valgyti neišsitepant, antraip jis taps nuolatiniu klasiokų pajuokų objektu.

Prieš akis dar daug mokslo metų, atradimų ir rutinos. Bet pirmoji klasė su visais džiaugsmais ir rūpesčiais vaiko atmintyje išliks visam laikui. Jūs galite padaryti taip, kad šie prisiminimai būtų kuo šviesesni ir linksmesni.

Šaltinis: materinstvo.ru