Kaip ruošti vaiką mokyklai? Kaip nepaversti mokymo kančia visai šeimai?
Mokytis pradedame nuo gimimo ir pirmieji 6-7 metai pats intensyviausias periodas. Per šį laiką smegenys sukaupia didžiąją dalį informacijos apie pasaulį.
Pasak mokslininkų, necivilizuotuose kraštuose augantys trimečiai mažyliai stipriai pralenkia savo bendraamžius, augintus pagal europietiškus standartus. Nes jie gyvena saugiai prisikabinę prie motinos kūno ir taip pamažu pažįsta didžiulį įvairiaspalvį įdomų pasaulį, kuris jų sąmonėje neatskiriamas nuo motinos paveikslo. Ir palyginkite jį su vaiku, kuris diena iš dienos yra guldomas į vaikišką lovelę, iš kurios jis mato tik baltas lubas... Nesistebėkite, kad kūdikis ima maištauti, sensorinis badas jam kur kas baisesnis, nei alkis. Nepykite ant mažylio, kai jis reikalauja naujų įspūdžių - tai jo smegenys trokšta mokytis.
Kūdikystė tai įspūdžių amžius. Tai nėra vien veidų bei daiktų fotografavimas, o dinamiško pasaulio, kuriame gyvena žmonės, su savo emocijomis, nutinka įvairiausi įvykiai ir bėga laikas, pažinimas. Apie trečiuosius metus vaikas iš dvasinio embriono virsta žmogumi, turinčiu pažinimo patirties ir emocinių išgyvenimų. Biologai ir psichologai vaikus, ankstyvojoje vaikystėje negavusius pilnavertės informacijos apie pasaulį ir žmones, vadina izoliuotais. Labai retai tokių vaikų gyvenimas ateityje susiklosto sėkmingai. Tad ko mokyti vaiką iki 3 metų?
Nereikia versti mokytis raidžių. Vargšai vaikai, vietoje didžiulio pasaulio jiems siūlomi neaiškūs simboliai... O vaikas trokšta pažinti saulę ir dangų. Jis jau pastebi, kad mėnulis būna mažas, o kartais didelis, kad dangus gali būti žydras arba pilkas, kad būna debesuota ar žvaigždėta.
Ir po kojomis jis randa daugybę įdomybių: žolę ir gėles, skruzdžių ir žiogų... Padėkite vaikui atskirti, kur medis, o kur krūmas, kur ramunė, o kur dobilas. Dienos ir nakties kaitos stebėjimas padės jam pažinti laiką. Vaikas jau gali atskirti vakar ir šiandien, buvo ir bus.
Iki 3 m. vaikučio smegenys intensyviai kaupia kuo daugiau informacijos, tai ir verčia mažą žmogutį visur įlįsti, prisiliesti, išbandyti, kartais nepaisant jokių pavojų. Suaugusiųjų riksmai: Neliesk, Nukrisi ir pan. tik pakursto mažojo tyrinėtojo smalsumą. Vos tik prarasite budrumą, jis vis tiek eksperimentuos toliau. Vaikas pažįsta pasaulį visa savo esybe: liežuviu ir lūpomis, delnais ir padais, ragauja ir uodžia, įsiklauso ir čiupinėja. Labai svarbūs visi pažinimo kanalai, kad visi jutimo organai gautų informaciją. Šios žinios apie pasaulį reikalingos tam, kad vaikas galėtų pereiti į kitą etapą, kai formuosis suvokimas apie daiktų ir reiškinių sąsajas, kai mąstymas jam leis žengti už savo suvokimo ribų. Nereikia erzinti vaiko savo draudimais. Šiuo periodu tyrinėtojo instinktas kur kas stipresnis už jūsų žodžius. Jei būsite išmintingi tėvai, tiesiog pašalinsite pavojus ir leisite vaikui tyrinėti pasaulį.
Jei suaugęs žmogus neatsako į mažylio Kodėl? arba atsikrato, sakydamas Užaugsi sužinosi, vaikučio galvelėje kyla informacijos sumaištis, kurios jis negali susidėlioti, tai kelia nerimą ir pasaulis jį ima gąsdinti. Įsiklausykite į vaiko klausimus. Žinoma, jie dažnai būna gilūs, filosofiniai ir atsakyti tikrai nelengva. O vaiko atmintis labai imli, todėl labai svarbu, kad informacija būtų kokybiška, maksimaliai atspindėtų realų pasaulį.
Dažnai tėvai, svajojantys apie puikiai besimokančią atžalą, anksti pradeda vaiką mokyti skaityti. Gerai, jei informacinis alkis numalšinamas realiu vaizdinių suvokimu, o raidės ir žodžiai yra tik aktyvaus pažinimo bendrakeleiviai. Bet jei tik simboliai ir kodai užpildo vaiko atmintį, jis virsta skaitymo/rašymo mašina, kuri jei ir kažką žino, tai mažai supranta, ir dar mažiau moka. Nes mąstymas tampa formalus. Mokykloje tokie vaikai gali pasirodyti puikiai, nes ir pati mokymo sistema yra gana formali, bet mokosi vaikai juk ne mokyklai, o gyvenimui. Nepamirškite, kad raidė tai tik viena iš pasaulio pažinimo priemonių, ir ji gali nieko nereikšti...
Šaltinis: follow.ru