{mosimage}Tabako bendrovės kuria cigaretes, kurios patrauktų moterų dėmesį, tartum jos užtikrins kūno lieknumą ir sveikatą. Tačiau tokie rūkymą skatinantys būdai, anot sveikatos tyrėjų, peržengia "rinkodaros ir reklamos ribas".

Pasak jų, tabako bendrovės yra išleidusios vidaus dokumentų, kurie atitinka 1998 metų JAV teisėsaugos ir tabako bendrovių susitarimą, ribojantį tabako platinimą. Tačiau kurdami "plonas" ("slim") ir "lengvas" ("light", "ultra-light") cigaretes, kuriose esama mažiau nikotino, gamintojai tartum rūpinasi rūkančiųjų sveikata, bet netiesiogiai skatina moteris rūkyti.

Pasak Harvardo visuomenės sveikatos mokyklos mokslininkės Kerės Murei Karpenter (Carrie Murray Carpengter), vadovavusios tyrimui ir paskelbusios straipsnį žurnale "Addiction", tie dokumentai rodo, kad tabako bendrovės suka galvas, kaip įtraukti į rūkymą kuo daugiau moterų.

Firmos tvirtina į cigaretes dedančios medžiagų, slopinančių apetitą. Vadinasi, dažna norinti sulieknėti moteris rinksis tokias cigaretes. Tačiau iš tikrųjų dažniausiai cigaretėse nėra jokių apetitą mažinančių medžiagų, aiškina straipsnio autoriai.

"Iš tikrųjų gamybininkai ne padeda moterims, o išnaudoja jas. Cigarečių dizainu ir ingredientais manipuliuojama, kad cigaretės moterims atrodytų "skanesnės" ir taip skatintų iliuziją, tartum galimas nuosaikus, sveikas, svorį reguliuojantis, stresą mažinantis dūmas", - rašo straipsnio komentare Džonso Hopkinso (Johns Hopkins) universiteto mokslininkas Džekas Heningfyldas (Jack Henningfield).

K.M. Karpenter grupė patikrino daugiau kaip 7 milijonus tabako pramonės vidaus raštų, iš kurių aiškėja, kaip tabako bendrovės naudojasi vartotojų sąmone.

Pavyzdžiui, dažną rūkančią moterį drasko prieštaringi jausmai: norisi ir rūkyti, ir sveikai būti. Tada ji pasirenka "lengvą" cigaretę, kurioje yra mažiau dervų, ir tartum patenkina abu šiuos norus: ir nikotino gauna, ir sveikatai mažiau pakenkia.

Tabako bendrovės "British American Tobacco (BAT) rašte, pavyzdžiui, rašoma: "Galime tvirtai teigti, kad moterų perkamų cigarečių stiprumas yra tiesiogiai susijęs su nervingumo laipsniu. Moterys perka cigaretes, kad suvaldytų nervingumą".

"Philip Morris" 1985 metais rašė: "Moterys nenori mesti rūkyti, bet tuomet jas kankina kaltės jausmas dėl savo šeimos, jei rūkymas pakenkia sveikatai. Todėl jos renkasi kompromisą - rūko "lengvas" cigaretes".

Išsiaiškinus, kaip veikia tabako firmos, anot mokslininkų, lengviau bus rasti būdų, kaip atpratinti moteris nuo rūkymo.

JAV rūko 19 procentų suaugusių moterų ir 24 procentai vyrų, rodo JAV ligų kontrolės centrų duomenys. Rūkymas yra didžiausia pavienė širdies ir vėžio ligų priežastis.

ELTA