Klausimas, kas geriau vairuoja – vyrai ar moterys – visada sukelia audringų diskusijų bet kurioje kompanijoje. Moterys visada primena, jog yra kruopštesnės, o vyrai giriasi savo reakcijos greitumu. Šis ginčas beprasmis ir nesibaigiantis. Mes tiesiog vairuojame labai skirtingai. O šiuos skirtumus labai naudinga žinoti kiekvienam, sėdančiam už vairo.
Gamta sukūrė vyrą ir moterį labai skirtingus. Ir mūsų vairavimas tai labai išryškina. Kai kurie dalykai geriau sekasi vyrams, kai kurie – moterims.



Regėjimas

Kas galėjo pagalvoti, kad net mūsų akys skirtingos! Periferinis moters regėjimas žymiai platesnis, nei vyrų. Nuo pradžių pradžios moteris buvo šeimos židinio sergėtoja, todėl ji turėjo vienu metu matyti labai daug: kas dedasi oloje, ką veikia vaikai, kokie jų tyko pavojai, kaip kūrenasi ugnis ir t.t. Būtent todėl moterų smegenys leidžia joms puikiai matyti ne mažiau kaip 45 laipsnių sektorių kiekvienoje galvos pusėje (iš viso – 90 laipsn.). Beje, tai yra minimumas, nes daugelio moterų periferinis regėjimas efektyvesnis – pasiekia iki 180 laipsnių, kai tuo tarpu vyrų regėjimas retai kada peržengia 45 laipsnius. Žiūrėdamos į priekį, moterys puikiai mato, kas vyksta ir šonuose. O ši savybė yra tiesiog nepamainoma vairuojant automobilį! Dauguma avarijų įvyksta dėl to, kad vairuotojai nesugebėjop pastebėti pavojaus iš šalies.

Pasirodo, palyginus su vyrais, moterys žymiai geriau sugeba naudotis automobilio šoninio vaizdo veidrodėliais. Ir netgi besikrapštydamos daiktadėžėje arba reguliuodamos magnetolą, savo periferinio regėjimo dėka moterys mato, kas vyksta kelyje. Daugeliui vyrų tai neįveikiama užduotis.

Tiesa, vyrų regėjimas irgi turi pliusų. Nuo senų senovės iš jo reikalauta ko kito. Kaip medžiokliui, vyrui buvo svarbu tolumoje pagauti akimis taikinį ir nepaleisti jo iš akių. Jo regėjimas evoliucionavo iki stipraus organiško matymo. Mokslininkai tai vadina „tunelio“ matymu. Be to, vyrai labai aiškiai ir ryškiai mato daiktus ir objektus, esančius tiesiai priešais juos, ir žymiai tolimesnius, nei sugeba matyti moterys. Taigi, vyrai greičiau už moteris pastebi kliūtis kelyje ir greičiau reaguoja į jas (sumažina greitį ir pan.).

Dar vienas regėjimo skirtumas – vyrų akys greičiau pavargsta, nei moterų. Vyrų regėjimas prisitaikęs žiūrėti į tolį, o jei reikia stebėti šoninio ir galinio vaizdo veidrodėlius, salone esančius prietaisų skydelius ir pan., regėjimas turi persifokusuoti ir dėl to greičiau pavargsta.

Ne mažiau svarbus ir gebėjimas matyti tamsoje! Moterys tamsoje pastebi daugiau smulkių detalių, tačiau tik iš arti ir platesniame regėjimo lauke. Bet, tamsoje joms sunkiau pastebėti, kuria kelio puse juda besiartinantis iš priekio transportas.
Vyrai tokių problemų nepatiria.

Klausa

Moteris sugeba vienu metu priimti keletą garsų, pvz. vairuodama automobilį ji gali kalbėtis su keleiviais, klausytis muzikos ir girdėti variklio garsus ar kitus signalus, sklindančius iš jos automobilio arba šalia važiuojančio transporto. Moterų smegenys sugeba suskirstyti garsus į skirtingas kategorijas ir dėl kiekvieno jų priimti atitinkamus sprendimus.

Vyrams tai problema. Paprastai vyras be papildomos įtampos gali priimti tik vieną iš minėtų garsų. Tačiau vyriška klausa turi ir didelį pliusą: vyrai tiksliau išgirsta, iš kur sklinda garsas ir rečiau klysta, nustatinėdami problemą, apie kurią signalizuoja transporto priemonė.

Keletas darbų vienu metu

Vyrų smegenyse tarp kairiojo ir dešiniojo pusrutulių yra žymiai mažiau jungiamojo nervų pluošto, nei moterų smegenyse. Kokią tai turi reikšmę? Tai reiškia, kad moteris, atlikdama kokį nors darbą, gali naudoti visas savo smegenis, o vyras vienu metu dažniausiai naudoja tik vieną kurį pusrutulį. Tai leidžia moteriai vienu metu atlikti daug darbų, o vyras linkęs sutelkti dėmesį tik į vieną. Tad jei užkalbinsite vairuojantį vyrą, jis greičiausiai pražiopsos reikiamą posūkį.

Kairė – Dešinė

Tiesa, gebėjimas naudotis abiem smegenų pusrutuliais iškart, moterims kartais iškrečia pokštų... Dėl to jos neretai supainioja kairę ir dešinę puses. Apie 50% moterų negali akimirksniu pasakyti kur kairė ir dešinė, nes atsako pagal savitas susigalvotas žymes (žiedą ant rankos ir panašiai). Todėl išgirdusios patarimą pasukti į kairę, neretai įjungia dešinį posūkio signalą ir suka kitur. Vyrai „kairę – dešinę“ atskiria puikiai, mat operuoja vienu metu arba kairiuojui, arba dešiniuoju smegenų pusrutuliu.



O kodėl vyrai sugeba geriau pastatyti automobilį į vietą, o moterys, ieškodamos maršruto žemėlapyje dažniausiai turi apversti jį „aukštyn kojom“? Kuo dar mes skiriamės vieni nuo kitų?


Orientacija erdvėje

Mokslininkai išsiaiškino, kad vyrų orientacija erdvėje susijusi su dešiniojo smegenų pusrutulio frontalinės srities funkcionavimu. Už tai atsakingi abu moterų smegenų pusrutuliai. Deja, dėl to vyrai pranašesni už moteris, kai tenka orientuotis keliuose, įsiminti nežinomus maršrutus, greit susirasti pastatytą automobilį milžiniškoje prekybos centro aikštelėje ir pan.

Dauguma vyrų juokiasi, kai moteris ima sukioti žemėlapį taip, kad nubrėžto maršruto kryptis sutaptų su jos judėjimo kryptimi. Tai yra, jei moteris važiuoja iš šiaurės pietų link, ji greičiausiai apvers žemėlapį „aukštyn kojom“. Vyrai puikiai orientuojasi žemėlapiuose, nepriklausomai nuo judėjimo krypties.

Lygiagretus automobilio pastatymas

Statistika rodo, kad teisingai pasistatyti automobilį lygiagrečiai šaligatviui sugeba tik apie 80% vyrų ir 20% moterų. O dėl to kalta ta pati erdvinė orientacija, kuri vyrų geriau išvystyta, nei moterų. Net jei mokydamasi vairavimo kursuose moteris sėkmingai įveikia šią užduotį egzamino metu, realiai gatvėse dauguma moterų pasimeta ir geriau pavažiuoja toliau, iki erdvesnės aikštelės, nei stato automobilius prie pat durų, bet siaurose erdvėse.

Hormonų siurprizai

Mokslininkai nustatė: kuo daugiau kraujyje estrogenų, tuo blogiau žmogus orientuojasi erdvėje. Štai kodėl menstruacijų metu moteriai lygiagretusis automobilio pastatymas arba tinkamo maršruto pasirinkimas sekasi sunkiau. O dienomis, kai organizme padidėja testosterono lygis, orientacija erdvėje beveik susilygina su vyrų. Todėl besiruošiančios laikyti vairavimo egzaminus moterys turėtų suplanuoti laiką taip, kad jokiu būdu netektų to daryti “tomis dienomis”.

Hormonai veikia ir vyrus. Sumažėjus testosterono, pablogėja ir vyrų orientacija erdvėje.
Hormoninis balansas keičiasi vartojant alkoholį, rūkant, dėl amžiaus.
Sulaukus 50 metų, moterų organizme testosterono lygis pakyla, o vyrų – sumažėja. Štai kodėl moterų vairavimo gebėjimai su amžiumi teoriškai gali padidėti, o vyrų – sumažėti.


Tačiau sakyti, kad kai kuriose srityse vyrai automatiškai pranašesni už moteris arba atvirkščiai, vadinasi, - viską per daug supaprastinti. Būna visokių išimčių! Juk lengva rasti „vyriško smegenų tipo“ moterų, puikiai besiorientuojančių erdvėje ir sugebančių idealiai pasistatyti automobilį lygiagrečiai.