Karvė grįžta!(iš parodos, buku plačių akių žvilgsniu)
Gerai jau gerai, ne tokiu ir buku visgi

Visų pirma, klausimas: ar yra "teisingas" būdas apžiūrinėti parodą? Ar fotografijų eiliškumas yra svarbus? Nes aš turiu įtarimą, kad abu savo parodų lankymo kartus pradėjau ne nuo tos pusės, nežinau kodėl.
Pradėsiu nuo istorijos apie tai, kad man turbūt laikas keisti akinius, nes jie pradeda rodyti tai, ką aš noriu matyti. Kai pirmą kartą skaičiau apie šitą parodą, man persiskaitė, kad ji iki spalio 28. Dar, pamenu, pagalvojau - oba, kaip ilgai, jokių problemų nebus su apsilankymu. Ačiū kažkokiam proto nušvitimui, šiandien vėl užmečiau akį - ogi rugsėjis ten. Teko supanikuoti, kad vajė vajė, nespėsiu, tuoj baigsis, pabėgti anksčiau iš darbo, per pačius kamščius važiuoti per visą Vilnių ir greituoju būdu viską apžiūrėti - turėjau tik 15 minučių iki galerijos darbo pabaigos, o mielai būčiau užtrukusi daug ilgiau...
Jei į Aleksandravičiaus parodą norėjosi nueiti dėl to, kad pamatyti, ką jau tokio stebuklingo tas stebuklingas Aleksandravičius parodys, tai į šitą parodą norėjau nueiti dėl to, kad labai sudomino pati paroda - jos aprašymas ir pavyzdinės nuotraukėlės. Autoriaus pavardės iki šiol nebuvau girdėjusi, todėl labai skirtingi lūkesčiai... ir labai skirtingos parodos

Ir šitoji man patiko labiau nei pirmoji.
Labiausiai turbūt įstrigo dvi nuotraukos: nuėmimas nuo obels ir toji, kurios pavadinimo nepamenu, bet joje moteris, ryjanti (?) kilpos formos virvę. Ir labai gaila, kad nepamenu pavadinimo, nes jis sudaro pusę nuotraukos žavesio. Anksčiau daug apie nuotraukų pavadinimus nemąstydavau, teoriškai žinojau ir lyg ir praktiškai buvau susivokusi, kad pavadinimas gali priduoti svorio ir reikšmės, bet niekad negalvojau, kad tiek. Šitoj parodoj fotografijų pavadinimai man pasirodė svarbūs lygiai tiek pat, kiek pačios fotografijos, atrodo, neperskaitytum jų - ir visai kitaip viskas atrodytų, daug (pa)prasčiau. Labai savim apsidžiaugiau pastebėjusi, kad galvoju, išties galvoju apie nuotraukas - anksčiau niekada nesuprasdavau, na, ką ten tiek į jas žiūrėti. Gražu arba ne, viskas, pažiūri, praeini ir per minutę ar dvi apžiūri visą ekspoziciją

O kai prie nuėmimo nuo obels sustojau ir iškart pagalvojau apie Jėzaus nukryžiavimą ir nuėmimą nuo kryžiaus, kai pastebėjau, kad nuo obels tai nuimama moteris, ir pradėjo kažkokie sraigteliai galvoj suktis, buvo labai malonus netikėtumas. Arba - netikėtas malonumas

Labai patiko, kad daugelyje nuotraukų - nuogi kūnai. Nes nuogas kūnas apskritai yra labai gražu. Ir dar gražiau yra tai, kad jie tokie tikri, ne tobulų formų saldainiai, kurie šiais laikais laikomi vieninteliu įmanomu kūno grožiu, o paprasti vyresnio amžiaus apkūnūs vyrai su krūtinėmis beveik kaip mano. Bet gražūs iki negalėjimo. Kadangi serija apie mutantus, turbūt jie neturėtų atrodyti gražūs, ir greičiausiai net buvo pasirinkti priešingi populiariesiems vaizdeliams, bet nieko negaliu sau padaryti - gražu, nors tu ką.
Iš pradžių nepatiko natiurmortai. Berods trys nuotraukos, kuriose matomas beveik visas žmogaus kūnas, kažkaip kitaip vadinasi, natiurmortais tik tie, kur galva, ranka ir koja, bet nepatiko nei tos, nei anos. Pirmosios gal kiek labiau, bet nesugebėjau suprasti, kame šuo pakastas. Bet kai priėjau trofėjų paveikslėlius, ėmė dar ir kaip patikti. Ir tada pradėjo suktis galvoj daugybė minčių apie moksle lyg ir beveik įrodytas augalų sielas, apie žmonių sielas ir Vonneguto fantastinę istoriją apie amfibiškumą ir kūno nereikalingumą, ir teko visas jas nutraukti, nes, kaip minėjau, laikas labai spaudė...
Ką dar atsimenu - naująjį Vitruvijaus žmogų. Žiūrėjau ir galvojau, kas tam vyrui blogai. Paskui supratau, kad labai jau trumpos kojos

Net nežinau, ką pasakyti apie šitą nuotrauką, bet ji kažkuo labai traukė. Dar labiau patraukė, kai pamačiau kitą nuotrauką su tuo pačiu lazdyno šakos ratu (ėjau pagal laikrodžio rodyklę, manau, kad ne taip reikėjo...). Labai gražiai man jos tarpusavy susisiejo ir įsirašė kažkur į galvą, tik nemoku žodžiais išreikšti, kuo ir kaip.
Apie ką dabar, po gerų šešių valandų, galvoju - labai daugelyje nuotraukų užpakaliai. Daug rečiau nuogas kūnas rodomas iš priekio (kaip būtų įprasta matyti). Irgi galvoj parskamba sąsajos su mutantais, kad jie kitokie, ir būtent dėl to atsuktas, chem, alternatyvus veidas, bet aš visiškai nesijaučiu kompetentinga vertinti ir analizuoti ir interpretuoti idėjų fotografijoje, todėl susilaikysiu. Tik paminėsiu, kad galvoj vis sukasi važiuojant į parodą skaitytos Gombrowicz knygos skaityta ištrauka apie tai, kad užpakalis - tai visko pradžia ir pabaiga: nuo jo kūnas pereina į atskiras dalis, ciklą užbaigia veidas (arba snukis), o nuo jo lieka tik per atskiras dalis vėl grįžti į užpakalį. Kažkoks sutapimas, apie kurį galvojasi.
Dar prieš važiuodama į parodą galvojau, kad šita man patiks labiau nei Aleksandravičiaus - dėl to, kad ji turėtų nesukelti klausimų "o kuo čia geriau už eilinį snapshotą?". Ir nesukėlė. Visiškai akivaizdu, kad kiekvienas kadras yra tikslinis ir tikslingas, kad autorius galbūt ir atsirinko jį iš milijonom panašių, bet viskas, kas jame yra, nėra atsitiktinumas - tai reikėjo sugalvoti būtent taip, sudėlioti būtent taip, pamatyti būtent taip, o ne tiesiog laukti tinkamos akimirkos (arba penkiasdešimties tinkamų akimirkų) ir paspausti mygtuką, žiūrint, kas gausis. Nors maniau, kad manęs visiškai nežavi "režisuota" fotografija, tenka pripažinti, kad dar ir kaip žavi.
Parodos trūkumai: kad jau sužinojau apie galimybę fotografuoti tokiose vietose, norėjau bent telefonu padaryti keletą "įsimintiniausių fotografijų" nuotraukų, kad įrodyčiau, jog tikrai buvau parodoj

Po trečio "įsimintiniausios fotografijos" nufotkinimo nustojau, nes supratau, kad reikės jei ne kas antrą, tai bent kas trečią nuotrauką fotkint... Kitas trūkumas, svarbus tiek bandant pateikti vaizdinius parodos lankymo įrodymus, tiek ir apžiūrint pačią parodą, yra tas, kad aš buvau kiekvienoje nuotraukoje, ir man tai labai nepatiko. Kodėl galerijoje toks apšvietimas (ar kas ten per biesas tai sukelia), kad vaikštai kaip per veidrodžių salę, ir negali net normaliai apžiūrėti detalių, nes matai savo nosį, plaukus, paltą ar dar kokį velnią?..
Nors, kai pagalvoji, tokiose nuotraukose ir pačiam pabūti gal kažkiek ir žavu

Tai va, jei trumpai - esu viskuo labai patenkinta, išskyrus tuo, kad neturėjau daugiau laiko ten pasisukinėti, nes žiūrėti tikrai buvo į ką

P.S. dar labai graži tai nuotrauka, kur vyrai prie kaminų (?) ar prie kažkokių dūmus skleidžiančių dalykų, žiburių kurstytojai, ar kažkaip kažkuo panašiai pavadinta; ir dar labai graži ta, kur iš žolės kyšo tik jų nuogos kojos; ir dar beprotiškai graži moteris, ryjanti smėlį; nebegaliu išsirinkti, kas labiausiai patiko, nes patiko viskas.
P.P.S. o va čia tai paklodė, dvigulę lovą net į tris dalis perlenkus uždengtų, ir dar apsikloti liktų...
P.P.P.S. ir tik ją parašiusi supratau, kaip mane
iš tikrųjų sužavėjo ši paroda ir kaip aš džiaugiuosi, kad radau galimybę ją aplankyti. Net užsimaniau, jei kartais pavyktų, šeštadienį grįžti darkart.