Sios dienos
Delfi raso apie musulmones moteris

Vakarai kalba apie ekstremaliausius musulmonių priespaudos atvejus. JAV įprasta įsivaizduoti šias moteris kaip drovias būtybes, uždangstytas nuo galvos iki kojų. Jos neturi balso, teisių, joms nėra vietos už savo namų sienų. Tačiau vis dėlto tai juk yra kitas pasaulis.
Jei niekuomet nebūčiau pažinojusi nė vienos musulmonės, veikiausiai gailėčiausi visų moterų, kurios gimė islamiškoje šalyje. Tačiau užaugau tarp pasaulietiškų musulmonų (mano tėtis buvo irakietis šiitas) Los Andžele, gyvenau su religingais giminaičiais Bagdade ir sutikau dar daugiau tuzinų musulmonių moterų, keliaudama po Viduriniuosius Rytus. Stebėjau, kaip jos ginčijasi apie politiką su vyrais prie pietų stalo Bagdade, pliaukšteli vyrui per galvą už nepadoraus anekdoto pasakojimą Egipte ir karštai diskutuoja apie demokratiją neseniai surengtoje arabų moterų konferencijoje Amane.
Vakariečių sąmonėje musulmonės dažniausiai asocijuojasi su radikalaus islamo šalimis: talibų Afganistane, Wahabio Saudo Arabijoje ir porevoliuciniame Irane. Šių režimų šalyse moterys privalėjo ir tebeprivalo prisidengti veidus. Daugumai Afganistano moterų draudžiama eiti į mokyklą, nė vienai Saudo Arabijos moteriai neleidžiama vairuoti. Vis dėlto šios bendruomenės nėra musulmonų pasaulio norma. Egipto gatvėse patruliuoja moterys policininkės.
Jordanijoje daugumą medicinos mokyklos studentų sudaro moterys. Sirijoje apstu moterų teisininkių. Moterys dirba, įgyja visokiausias profesijas ir net tikisi lygaus užmokesčio, - sako Leila Ahmed, knygos Moterys ir lytis islame autorė. Nors atmosfera musulmonų kraštuose vėl tampa varžanti, jau nebeįmanoma džino suvaryti atgal į butelį.
Vis dėlto musulmonės jaučiasi kaip marionetės politiniame žaidime: džihado atstovai vaizduoja jas kaip bejėges avis, kurias reikia saugoti nuo aplinkos, o JAV kaip aukas, kurias reikia išgelbėti karinės intervencijos būdu. Vyrai tuo naudojasi, - sako palestinietė Rima Barakat. Jie slepiasi už moterų sijonų. Tai negarbinga, nesvarbu, kas tai darytų.
Mokslininkai, tokie kaip Khaled Abou El Fadl, islamo teisės ekspertas, sako, kad tai labai sena problema. Vakarai nuo seno naudojo moterų klausimą kaip ginklą prieš islamą, - sako jis. Tai prasidėjo Kryžiaus žygių laikais, po to kolonializmo periodu, tęsiasi ir dabar. Musulmonų moterys dabar itin jautriai reaguoja į tai, kaip jos vaizduojamos abiejose pusėse.
Veikiausiai feministė Doria Shafik jautė tiek arabų, tiek britų panieką, kovodama dėl teisės balsuoti Egipte ketvirtajame dešimtmetyje. Vis dėlto Shafik atkakliai siekė tikslo toliau ir galiausiai laimėjo 1956 m. Dėkoju Dievui už tai, kad gimiau paslapčių šalyje, - vėliau rašė ji. Užaugau palmių šešėlyje, dykumos paribiuose, regėjau nuostabią saulę ir būdama vaikas gėriau iš šventosios Nilo upės.
Jei ateis laikas reformoms, būtent jos tas reformas ir padarys.
Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end!
Kelionės