Viskas labai ok,as ir mokinuos norgu kalba ,tik pas jus galiu prisest prabegdama,todel taip ir gaunasi...nes daug dirbu
Bet manau tuoj prakalbesiu ir as norvegiskai
..og hvor er den 11 tema Vi venter fremdeles
QUOTE(dovaira @ 2009 09 04, 07:34)
Jeg venter etter 11 tema! Hva gjorde du om sommeren? Var du i Norge eller i Litauen?
Om sommeren jeg var i Litauen. Jeg gjorde ingen ting (nezinau kaip taisingai norvegiskai nieko nedariau ) Og hva gjorde du? Hvor har du vært?
Vel, jeg prøver å skrive 11 tema Jeg lager meg e-Butikk og male huset, så jeg har ikke tid
Papildyta:
QUOTE(Almantė @ 2009 09 20, 15:03)
..og hvor er den 11 tema Vi venter fremdeles
straks
Kapittel 11
Litt om Norge
Norge er langt og smalt
Norge er langt og smalt. Fra nord til sør er det cirka 1752 kilometer. Fra øst til vest er det ikke mer enn 430 kilometer. Ett sted, litt sør for Narvik, er det bare 6 kilometer bredt.
Klimaet og naturen varierer ganske mye. Langs kysten er det mye regn og vind. Inne i landet er det kaldt om vinteren og mye snø. Om sommeren kan det være tørt og varmt i innlandet.
Det er mange øyer, fjorder og fjell her i landet, og det er også store skoger. Men vi har lite dyrket mark. Faktisk er cirka 25% av Norge skog. Bare cirka 3% er dyrket mark.
Naturen kan være flott, særlig på Vestlandet og i Nord-Norge, og det kommer mange turister hit for å oppleve naturen. På Vestlandet er det mange lange fjorder og høye, bratte fjell. I Nord-Norge kan man se midnattssola. Om sommeren er det lyst bøde natt og dag, og i pent vær kan man se sola midt på natta.
Langs sørlandskysten er det ikke så høye fjell, men massevis av små øyer og små fjorder. Langs kysten ligger det hvite trehus. Det er veldig populært å ha hytte på Sørlandet og være der i sommerferien. Mange nordmenn har også hytte på fjellet. Der kan de være i feriene både om sommeren og om vinteren.
Hva liker du best der du bor?
Nils-Arne, Tromsø:
Jeg liker de lange degene og de lyse nettene i juni og juli. Da blir det aldri helt mørkt, og den nordnorske naturen er fantastisk. Jeg liker ikke så godt den mørke vinteren. Det kan være flott her om vinteren også, men vinteren er for lang, og de mørke dagene gjør meg noen ganger trist.
Indvild, Bergen:
Bergen er en hyggelig by! De gamle husene er sjarmerende, og det er mange koselige utesteder her. Jeg liker også den flotte naturen på Vestlandet, de høye fjelene og de lange fjordene. Det er ikke så mye snø her, men litt utenfor byen kan jeg ofte gå på ski om vinteren.
Unnskyld, hvor ligger ...?
Salim jobber i en kiosk midt på target i Strandby. Mange mennesker kjøper aviser og sjokolade hos ham, men mange kommer til kiosken bare for å spørre ham om veien. Noen synes at de må kjøpe en avis eller en sjokolade før de spør.
Turist: Unnskyld, men vet du hvor musset ligger?
Salim: Det ligger cirka en kilometer utenfor byen. Du kjører rett fram og tar til venstre i lyskrysset. Så tar du første vei til høyre. Der er det et skilt. Det er lett å finne.
Turist: Første vei til venstre, og så første til høyre. Takk skal du ha.
Salim: Bare hyggelig.
Turist: Har du kart? Jeg trenger et kart over området her.
Salim: Nei, dessverre, kart har jeg ikke. Du kan prøve i bokhandelen. Den ligger på den andre siden av torget, ved siden av postkontoret.
Turist: Å ja, der ser jeg den. Takk skal du ha. Forresten, er det en bank her?
Salim: Bare en minibank. Den ligger utenfor matbutikken, til høyre for bokhandelen.
Turist: Fint, takk for hjelpen.
...........................
Turist: En liten melkesjokolade, takk.
Salim: Vær så god.
Turist: Forresten, kanskje du kan hjelpe meg. Stopper ikke bussen her i nærheten?
Salim: Jo, den stopper utenfor apoteket, po høyre side av rådhuset.
Turist: Mange takk skal du ha.
Salim: Ingen årsak, hyggelig å kunne hjelpe deg. Ikke glem sjokoladen din. Vær så god.
Turist: Å, takk skal du ha. Mange takk.
GRAMMATIKK
Mange - byer; øyer; fjorder; snøballer
Mye - vind; regn; pen natur; snø
Vi bruker mange foran ord i flertall.
Vi bruker mye foran ord i entall. Ordene forteller om noe vi ikke teller.
Preposisjoner
i Nord-Norge
i Sør-Norge
i Midt-Norge
i Trøndelag
på Sørlandet
på Vestlandet
på Østlandet
Adjektiv
Vi har en fin natur. Turister kommer for å se på den fine naturen.
_____________ Hankjønn_____Hunkjønn______Intetkjønn_____Flertall
Ubestemt form: en stor by____ ei stor elv_____ et stort fjell____ store byer
Bestemt form: den store byen_ den store elva_ det store fjellet_ de store byene
Når adjektivet står foran et substantiv i bestemt form, ender det på -e. Foran adjektivet får vi en artikkel: den i hankjønn og hunkjønn, det i intetkjønn og de i flertall.
Litt om Norge
Norge er langt og smalt
Norge er langt og smalt. Fra nord til sør er det cirka 1752 kilometer. Fra øst til vest er det ikke mer enn 430 kilometer. Ett sted, litt sør for Narvik, er det bare 6 kilometer bredt.
Klimaet og naturen varierer ganske mye. Langs kysten er det mye regn og vind. Inne i landet er det kaldt om vinteren og mye snø. Om sommeren kan det være tørt og varmt i innlandet.
Det er mange øyer, fjorder og fjell her i landet, og det er også store skoger. Men vi har lite dyrket mark. Faktisk er cirka 25% av Norge skog. Bare cirka 3% er dyrket mark.
Naturen kan være flott, særlig på Vestlandet og i Nord-Norge, og det kommer mange turister hit for å oppleve naturen. På Vestlandet er det mange lange fjorder og høye, bratte fjell. I Nord-Norge kan man se midnattssola. Om sommeren er det lyst bøde natt og dag, og i pent vær kan man se sola midt på natta.
Langs sørlandskysten er det ikke så høye fjell, men massevis av små øyer og små fjorder. Langs kysten ligger det hvite trehus. Det er veldig populært å ha hytte på Sørlandet og være der i sommerferien. Mange nordmenn har også hytte på fjellet. Der kan de være i feriene både om sommeren og om vinteren.
Hva liker du best der du bor?
Nils-Arne, Tromsø:
Jeg liker de lange degene og de lyse nettene i juni og juli. Da blir det aldri helt mørkt, og den nordnorske naturen er fantastisk. Jeg liker ikke så godt den mørke vinteren. Det kan være flott her om vinteren også, men vinteren er for lang, og de mørke dagene gjør meg noen ganger trist.
Indvild, Bergen:
Bergen er en hyggelig by! De gamle husene er sjarmerende, og det er mange koselige utesteder her. Jeg liker også den flotte naturen på Vestlandet, de høye fjelene og de lange fjordene. Det er ikke så mye snø her, men litt utenfor byen kan jeg ofte gå på ski om vinteren.
Unnskyld, hvor ligger ...?
Salim jobber i en kiosk midt på target i Strandby. Mange mennesker kjøper aviser og sjokolade hos ham, men mange kommer til kiosken bare for å spørre ham om veien. Noen synes at de må kjøpe en avis eller en sjokolade før de spør.
Turist: Unnskyld, men vet du hvor musset ligger?
Salim: Det ligger cirka en kilometer utenfor byen. Du kjører rett fram og tar til venstre i lyskrysset. Så tar du første vei til høyre. Der er det et skilt. Det er lett å finne.
Turist: Første vei til venstre, og så første til høyre. Takk skal du ha.
Turist: Har du kart? Jeg trenger et kart over området her.
Salim: Nei, dessverre, kart har jeg ikke. Du kan prøve i bokhandelen. Den ligger på den andre siden av torget, ved siden av postkontoret.
Turist: Å ja, der ser jeg den. Takk skal du ha. Forresten, er det en bank her?
Salim: Bare en minibank. Den ligger utenfor matbutikken, til høyre for bokhandelen.
Turist: Fint, takk for hjelpen.
...........................
Turist: En liten melkesjokolade, takk.
Salim: Vær så god.
Turist: Forresten, kanskje du kan hjelpe meg. Stopper ikke bussen her i nærheten?
Salim: Jo, den stopper utenfor apoteket, po høyre side av rådhuset.
Turist: Mange takk skal du ha.
Salim: Ingen årsak, hyggelig å kunne hjelpe deg. Ikke glem sjokoladen din. Vær så god.
Turist: Å, takk skal du ha. Mange takk.
GRAMMATIKK
Mange - byer; øyer; fjorder; snøballer
Mye - vind; regn; pen natur; snø
Vi bruker mange foran ord i flertall.
Vi bruker mye foran ord i entall. Ordene forteller om noe vi ikke teller.
Preposisjoner
i Nord-Norge
i Sør-Norge
i Midt-Norge
i Trøndelag
på Sørlandet
på Vestlandet
på Østlandet
Adjektiv
Vi har en fin natur. Turister kommer for å se på den fine naturen.
_____________ Hankjønn_____Hunkjønn______Intetkjønn_____Flertall
Ubestemt form: en stor by____ ei stor elv_____ et stort fjell____ store byer
Bestemt form: den store byen_ den store elva_ det store fjellet_ de store byene
Når adjektivet står foran et substantiv i bestemt form, ender det på -e. Foran adjektivet får vi en artikkel: den i hankjønn og hunkjønn, det i intetkjønn og de i flertall.
Sveikos mergaites. Prisijungsiu ir as prie besimokanciu norvegu kalbos
Sveikos, visos merginos Kaip smagu, kad mūsų mokytoja artemide sugrįžo!!!
Visoms linkiu ištvermės mokantis NO
Visoms linkiu ištvermės mokantis NO
Hej, Jeg vil altsaa at laese norsk. Jeg har laest dansk, saa det er lidt svaert for mig at skifte imellem. Undskyld for dobelt bogstavene, jeg har ikke norsk eller dansk bogstaver paa mit tastatur.
Na va, ziurau apmire skyriukas pribrendo reikalas vaziuoti i Norvegija, intensyviai ieskau darbo. Ir manaiu, kad su danu issisuksiu, bet ziurau, kad minkstas daniskas tarimas visai nesueina Norvegijoj, tai dabar lauzau liezuvi i kita puse ir bandau kapoti. dar neperziurejau mokomuju puslapiu nuorodu, bet tikiuosi rasiu ka nors, kur parasyta teksta koks norvegas leeeetai skaito, kad speciau pakartot
tai tiek ziniu
Na va, ziurau apmire skyriukas pribrendo reikalas vaziuoti i Norvegija, intensyviai ieskau darbo. Ir manaiu, kad su danu issisuksiu, bet ziurau, kad minkstas daniskas tarimas visai nesueina Norvegijoj, tai dabar lauzau liezuvi i kita puse ir bandau kapoti. dar neperziurejau mokomuju puslapiu nuorodu, bet tikiuosi rasiu ka nors, kur parasyta teksta koks norvegas leeeetai skaito, kad speciau pakartot
tai tiek ziniu
Laba Del tarimo, tai komunu puslapiuose galima pasizimeti teksta, ir sone yra toks mini-playeris, paspaudus, kad grotu, ten perskaito norima teksta.
cia ko gero adaptuota tiems ju vadinamiems ordblinde, kas musiskai iseitu disleksikams. bet puikiai sueis ir uzsienieciams begu ziuret kas ir kaip