As visiškai sutinku su Ginare

Ir dar noriu kai ką pridurti. Kai kurių mamyčių nuomonė tik ir apsiriboja nuomone... Juk, pavyzdžiui,
moksliškai įrodyta, kad vaiko fizinė raida, fiziniai pojūčiai, gebėjimai yra glaudžiai susiję su protine, kalbine raida (pasiskaitykite daugiau literatūros apie vaiko smegenų neuronų jungtis, kas tikrai nėra pasaka). Tai kodėl vaikui nesukurti aplinkos, kurioje visa tai tobulėtų? Pasibaisėjau, kai viena mamytė viename forume rašo, kad 1m. ir 8 mėnesių vaikas turi dar puodus tarškinti, o ne bandyti, pavyzdžiui, piešti
Beje, net neįsivaizduoju tokių būrelių, kuriuose vaikai prievarta ką nors turi veikti

O jūs pačios, mamytės, bandėte, pavyzdžiui, 1,6 metų vaiką
priversti žaisti, tuo labiau lavintis (pavyzdžiui, kalti abėcėlę

)? Jei kažkam tai pavyko, tas vertas Nobelio

Juk tokie vaikai daro tik tai, kas jiems, o ne mums patinka, tad abejoju ar muštras, apie kurį čia kalbama, iš viso įmanomas lavinant.
Taigi, ką noriu pasakyti - vaiko ankstyvasis ugdymas įmanomas tik norint pačiam vaikui. Mano pačios pavyzdys - mano dukrytė lanko dailės, muzikos pamokėles (skirtas būtent jos amžiaus vaikams), vaikų ugdymo centrą, taip pat keliaujame į baseną. Ir niekur mes neitume, jei ji pati to nenorėtų. Juk pirma pamoka dažniausiai visur būna nemokama arba niekas tavęs iš karto neverčia pirkti abonento visam mėnesiui - ateini, stebi savo vaiką ir tada nusprendi, ar verta eiti toliau. Maniškės visur blizgėjo akys

, jai taip patinka ta veikla, kad man sąžinė neleidžia iš jos atimti šį malonumą. Tą patį galiu pasakyti ir apie lavinimą namie - mes (greta visos įprastos jos amžiui veiklos) ir lipdom su plastelinu (susidraugavom nuo 1,3 metų), ir piešiam, ir knygutes su lipdukais klijuojam (nors jos skirtos daug vyresniems), ir raides mokomės pažinti (beje, jau beveik visas atpažįsta) ir jau skaičiuojam iki 4, ir visas pagrindines spalvas pažįstam. Užbėgsiu už akių mano minčių priešininkėms

- viskas daroma žaidimo forma, nieko nespaudžiant, o tik siūlant, kalbantis, dūkstant, vartat knygutes, einant pasivaikščioti, maudantis vonioje, baseine, galų gale jai pačiai prašant.
O kas mano, kad vaikas visko išmokęs vėliau neturės ką veikti, klysta - jis veiks, tik atitinkamai pagal savo galimybes. Ir niekas čia negali būti per anksti - jei tik vaikas jau sugeba delne laikyti teptuką, suvokia, kad su dažais galima kažką veikti, o ne juos valgyti

,
, rodo susidomėjimą šiais dalykais, tai suteikime jam tą pažinimo džiaugsmą. Juk niekas 1,5 metų vaiko neverčia nupiešti mamą ar šunį

, o vat panardinti jo pirštukai į dažus, keverzojimas maišant įvairias spalvas su įvairiomis priemonėmis (kad ir balionais, kamuoliukais, kaladėlėmis, šepetėliu puodams šveisti ir t.t.) suteikia nerealių įspūdžių dozę ir neįkainojamą informaciją smegenims, nors vaiko šiuo atveju niekas neverčia nieko dayti, o tik, pavyzdžiui, siūlo: "Gal nori pabandyti apversti teptuką ir piešti ne su šepetėliu, o su jo mediniu galu?" Klausiate, ką veiks toks penkiametis? Ogi toliau pieš, ir nebūtinai šedevrus, o tai, kas ir būdinga penkiamečiams, tik gal su trupinėliu didesne vaizduote ir didesniais įgūdžiais...
Žodžiu, aš už ankstyvąjį ugdymą net nuo kudikystės, tik, kaip jau minėjau viename forume, vaiko norų, proto ir galimybių ribose. Kas žino, gal todėl mano mergytė jau kalba sakiniais...