QUOTE(ADITELKA @ 2008 10 09, 08:31)
Gal patartumet kokias budais galima ismokinti 6 m. vaika skaityt? Raides pazista, o i skiemenes sudet nemoka
Sveika. Kadangi pačiai reikia padėti vaikui pasivyti bendraamžius pirmoje klasėje, tai domėjausi mokinimosi skaityti ypatumais. Šiek tiek papasakosiu, ką sužinojau ir pritaikiau.
Raidžių išmokimas yra labai mažas žingsnelis skaitymo link. Taip yra todėl, kad garsas, kurį vaikas ištria išmokdamas atpažinti raidę jam visiškai nesisieja su garsu žodyje. O tiesą sakant, to panašumo nedaug ir yra, nes mokinantis raides vaikams dažniausiai pataikiemi "iškreipti" garsų variantai, kaip pvz. "ka", "khu" raidei "k" ir pan.
Norint vaiką išmokinti skaityti, reikia vaikui pereiti du barjerus. Pirmas tai suvokti, kad girdimas žodis nėra nedalomas vienetas, o susideda iš dalių (skiemenų, garsų). Antras - sukurti ryšį tarp garso (beja, dažnai skirtingose žodžio vietose girdimo skirtingai) ir raidės. Vieniems vaikas tai sekasi lengviau, kitiems sunkiau. Bet yra įvairus sudėtingumo knygučių ir pratimų, skirtų lavinti vaiko sugebėjimus atpažinti garsus žodžiuose ir juos susieti su raidėmis.
Surašau keletą pratimų, kuriuos naudojau "pralaužti" ledus savo vaiko mokinime skaityti. Gal ir jums tiks.
Pratimas sudaryti žodžiams. Pasakau žodžio pirmą skiemenį, o vaikas turi pabaigti. Pavyzdžiui: "ra" + "sa". Buvau iškarpiusi kai kurių skiemenų korteles, raides. Jei būdavome namie, padėdavau sakomo skiemens kortelę, o vaikui pabaigus žodį, surinkdavau likusią jo dalį iš raidžių.
Pratimas išgirsti ir atpažinti garsą: Sudedu iš kaladėlių žodį su tarpu ir tarpui padedu dvi kaladėles, o vaikas turi parinkti, kuri raidė ten tinka. Pradžiai rinkausi paprastus žodžius ir pirmą raidę (kad suprastų žaidimo taisykles). Pirmą žodžio garsą beveik visi vaikai besimokindami raides išmoksta išgirsti ir susieti su raide. Tai sudedu žodį "...AMA" ir padedu "M" ir "L" ir klausiu, kas girdisi žodyje "mama". Sekantis pratimas buvo aiškiai girdimoms ilgosioms balsėms , pvz. "N...MAS" (namas), "L...PĖ" (lapė) ir padedu raides "U" ir "A". Sudėtą žodį vaikui skaitydavau akcentuodama praleistą garsą, jei reikia, pasakydama panašius žodžius kuriuose girdisi garsas. Kol vaikas garso neatpažindavo, rinkdavau labai panašius žodžius, pvz. nAmas, nAras, nAgas, o kai pradėjo atpažinti, artimus, bet su kitu priebalsiu, kad pajustų skambesį, pvz. nAmas, lApas, šApas. mAžas.
Viename iš postų minėtos J. Danilavičiaus knyga "Liepsnelė" mes pirkom ir man patiko. Ten labai gerai sudėta eilės tvarka, kaip mokinti jungti. Tik manau, kad nemokančiam skaityti šešiamečiui visgi geriau buvo pirkti "Genelį", kuri vaikui būtų paprastesnė. Pastebėjau, kad vaikui geriau pradėti nuo paprastesnių pratimų, kuriuos jis lengvai įveikia. Tai sukelia pasitikėjimą ir norą mokintis.
Su nedidele pagalba ir palaikymu šešių su puse metų vaikas per du mėnesius pradėjo (rugsėjį, spalį) skaityti. Jau perskaito trijų skeimenų žodžius, jeigu juose nėra "nežinomų" konstrukcijų (kaip du vienas šalia kito pribalsiai viename skiemenyje, dvibalsiai). Gal būtų dar sparčiau, bet reikia įvertinti, kad daugumą raidžių irgi mokinasi lygiagrečiai. Ant stalo vis dar kabiname tris "sunkiausiai įkandamas". O skaitant neretai prireikia priminimo, kokia tai raidė.
Tiesa, "Liepsnelė", kaladėlės, kortelės guli pas mus jau nuo pernai, bet kad vaikas rodė nulį susidomėjimo, tai ir rezultatai buvo nuliniai
Nors namuose vakarais skaito visa šeima (daug kurs rašo, kad tai kelia vaiko susidomėjimą skaitymu), vaikui jokio poreikio mokintis skaityti nebuvo. Ramiai sau vartydavo mažiausiams skirtas lavinamąsias knygutes, o į bandymus mokintis atsakydavo "rytoj pažaisim"
.