Seniai planuota tema - apie tai, iš ko kvepalai padaryti. Kuo ir kodėl jie kvepia? Kokie augalai naudojami kvepalų gamyboje? Ar tik augalai? Ar sintetiniai kvepalų ingredientai - blogis? Jei taip, kodėl jų dedama į kvepalus?
Apie visa tai ir šnekėkimės
Papildyta:
Bandysiu po truputį surinkti iš senų temų, ką esam apie kvepalų žaliavas kalbėjusios. Kol kas - iš 10 temos.
Šalia apelsinmedžio žiedų, jaučiamas petitgrain (va šito augaliuko nežinojau
), bijūno, prieskonių ir vanilės dvelksmas.
Tai karčiavaisio citrinmedžio (Citrus aurantium, sinonimai Citrus amara, Citrus bigarradia, Citrus vulgaris) lapai (būtent: "petitgrain" reiškia ne patį augalą, o jo lapus). Iš tų lapų šaltos distiliacijos būdu gaunamas "gaivaus gėlinio citrusinio, truputį medžiu dvelkiančio aromato" eterinis aliejus (aprašymas ne mano, už teisingumą neatsakau).
Beje, garsusis (ir brangusis) neroli aliejus gaunamas iš šito citrinmedžio žiedų.
Papildyta:
Mergaites, pasakykit kokie kvepalai kvepia uogom, tarkim avietem Viena kart praejo pro mane moteris pasikvepinusi kazkokiais kvepalais, kurie kvepejo kazkokiom tikrai uogom O gal gelem Bet taip minkstai ir svelniai, net nemoku nupasakot Kvapas kazkuo panasus i kazkokio krumo, kuri labai daznai uzuodziu lauke praeidama (ne jazminas, ne alyvos) toks saldokas labai malonus nosiai.
Dėl krūmo - daugelio sausmedžių žiedų kvapas iš tikrųjų labai geras (pvz., totorinis sausmedis, kurio visur pilna, kvepia arbūzais. Tai krūmas, žydi gegužės mėnesį). Iš kitų Lietuvoj auginamų - vijoklinis ir apskritalapis sausmedžiai (Lonicera periclymenum, Lonicera caprifolium). Tai lianos (vijokliai), žiedai panašūs kaip nuotraukose prieblandos nurodytam puslapy, kvapas dieną silpnas, bet ypač stiprus vakarais. Šiuo metu žydi vijoklinis sausmedis, žiedai kreminiai, truputį padažyti purpuru. Toks stiprus, bet gaivus, man truputį primenantis citrinas aromatas.
kvepaluose sausmedžio aromatas gali būti ne toks, kaip nuo krūmo. O įeina jis į šių kvepalų sudėtį:
pradinėse natose:
Burberry London New Burberry
Eau de Dali Salvador Dali
vidurinėse natose:
Blush Marc Jacobs
Gianfranco Ferre Gianfranco Ferre
Organza Givenchy
Pure White Linen Estee Lauder
Ralph Hot Ralph Lauren
Allure Chanel
Anais Anais Cacharel
Chloe Lagerfeld
Rive Gauche YSL
Tommy Girl Tommy Hilfiger
Papildyta:
As tikrai dievinu naturalu jazminu kvapa, bet situ VISU isvardintu kvapu pakest negaliu (na gal gal dar Pure Poison). Nuo kitu net purto. What does it mean???
Dar galima pauostyt visų kitų Marc Jacobs - Blush Intense, Essence, dar kažkokie (kokie keturi yra LT), gal kas užkabins... Visi turi jazminų kvapo (beje, osMoze rašo, kad "Blush" - gardenijos. Jų kvapai tokie panašūs, kad siūlyčiau pauostinėt ir gardenijos kvapo kvepalų. )
Bet gali būt problema (tai, kad pačiai nepatinka visi paminėti kvepalai) tame, kad "jazminai" yra ne tas pats, kas "jasmine". Su tais šnekamosios kalbos (ne moksliniais - lotyniškais) augalų pavadinimais amžina painiava... Tai, ką mes vadinam jazminu (lotyniškai Philadelphus), yra "mock orange", tai to ir reikėtų ieškoti kvepalų aprašymuose. O "jasmine" (lotyniškai Jasminum) lietuviškai jazminaitis. Žiedų kvapai panašūs, bet vis tik aiškiai skiriasi. Žodžiu, kvepalai, kurie aprašyti kaip "jazminų kvapo", kvepia jazminaičiais (kurie Lietuvoj auginami nebent botanikos sodų ir vieno kito entuziasto šiltnamiuose). Štai ką, gal būt, "it mean"... Į mūsų jazminus kur kas panašesnis gardenijų kvapas...
Papildyta:
Pagal rytiečius rožių aliejus veikia širdies čakrą, vadinasi sužadina jausmus, taigi rožės puikus afrodiziakas.
Šis aromatas padeda atsikratyti blogos nuotaikos, galvos skausmo, silpnumo pykinimo. Rožių aliejumi, o taip pat rožių vandeniu tinka prižiūrėti sausą odą, Jis jaunina, lygina raukšles, suteikia odai gražią spalvą, gydo uždegimą šerpetojimą.
Be to rožių aliejus + jazminų aliejus parfumerijos pasaulyje yra vadinama Karališkąja Pora. Ištaigingiausiais kvepalais yra laikomi tie, kurie turi dvi natas - jazminų ir rožių. Tokie - 1929m. Jeano Patou sukurti "Joy"(29,6ml jų pagaminti reikia 10 600 jazminų ir 336 rožių žiedų. Šie kvepalai laikomi vienais iš brangiausių brangiausiais pasaulyje. Kiti: Givenchy "Very Irresistible", Fere "Rose", Valentino "Rock'N'Rose", "Chanel No5", Stella McCartney "Stella"
Anot kosmetologų, rožių aliejumi galima sumažinti ir išsiplėtusius kapiliarus.
Rožių žiedlapiuose yra daug vitaminų A, B3, C, D ir Etaip pat bioflavonoidų, fruktozės, taninų, cinko.
Rožių arbata tinka žmonėms, sergantiems infekcinėmis ligomis, ypač šlapimo pūslės. Ji gerina virškinimą, kraujotaka. Yra ypač geras vitamino C šaltinis.
QUOTE(biologė @ 2007 11 15, 11:57)
Tai aš viena akim ir ranka darbus darydama, o kita - čia dalyvaudama, apie tas prieštaringai ir nevienareikšmiškai vertinamas (švelniai tariant) kvepalų žaliavas papasakosiu...
Taigi, saldymedis Glycyrrhiza glabra (licorice, liquorice, sweetwood). Iš tiesų tai žolė iš ankštinių šeimos (gimininga mimozoms, akacijoms, pupelėms ir žirniukams). Auga Pietų Europoj, Azijoj, Š. Afrikoj. Kinijoj naudojama vaistams jau keli tūkstančiai metų, Prancūzijoj nuo viduramžių. Eterinis aliejus gaunamas iš 3 metų amžiaus augalų šaknų. Kvapas apibūdinamas kaip saldus, prieskoninis, medienos, anyžinis. Kvepaluose dažnai derinamas su vanile ir anyžiumi.
Va jis toks:
O čia šaknys:
Anyžius, anyžinė ožiažolė - Pimpinella anisum (anise). Salierinių šeimos žolė (gimininga krapams, kmynams, morkoms), kilusi iš Viduržemio jūros pakrančių ir Azijos. Kaip ir saldymedis, naudojama gėrimams, saldainiams, kepiniams aromatizuoti. Ir, aišku, kvepalams. Eterinis aliejus gaunamas iš sėklų. Kvapas apibūdinamas kaip prieskoninis, žolinis, anyžinis, vaisinis.
Štai ji:
O sėklos tokios:
Žvaigždinis anyžius - Illicium verum (star anise, star aniseed, badiane, Chinese star anise), ir japoninis žvaigždinis anyžius Illicium anisatum (Japanese star anise). Tai nedideli medžiai, augantys atitinkamai Kinijoj ir Japonijoj, negiminingi anam anyžiui. Cheminiu požiūriu jų eterinis aliejus mažai skiriasi nuo anyžiaus aliejaus, kvapas truputį prieskoniškesnis, o japoninio žvaigždinio anyžiaus panašus į kardamono kvapą. Japoninis nuodingas ir maistui nevartojamas, bet deginamas kaip smilkalai.
Taigi, saldymedis Glycyrrhiza glabra (licorice, liquorice, sweetwood). Iš tiesų tai žolė iš ankštinių šeimos (gimininga mimozoms, akacijoms, pupelėms ir žirniukams). Auga Pietų Europoj, Azijoj, Š. Afrikoj. Kinijoj naudojama vaistams jau keli tūkstančiai metų, Prancūzijoj nuo viduramžių. Eterinis aliejus gaunamas iš 3 metų amžiaus augalų šaknų. Kvapas apibūdinamas kaip saldus, prieskoninis, medienos, anyžinis. Kvepaluose dažnai derinamas su vanile ir anyžiumi.
Va jis toks:
O čia šaknys:
Anyžius, anyžinė ožiažolė - Pimpinella anisum (anise). Salierinių šeimos žolė (gimininga krapams, kmynams, morkoms), kilusi iš Viduržemio jūros pakrančių ir Azijos. Kaip ir saldymedis, naudojama gėrimams, saldainiams, kepiniams aromatizuoti. Ir, aišku, kvepalams. Eterinis aliejus gaunamas iš sėklų. Kvapas apibūdinamas kaip prieskoninis, žolinis, anyžinis, vaisinis.
Štai ji:
O sėklos tokios:
Žvaigždinis anyžius - Illicium verum (star anise, star aniseed, badiane, Chinese star anise), ir japoninis žvaigždinis anyžius Illicium anisatum (Japanese star anise). Tai nedideli medžiai, augantys atitinkamai Kinijoj ir Japonijoj, negiminingi anam anyžiui. Cheminiu požiūriu jų eterinis aliejus mažai skiriasi nuo anyžiaus aliejaus, kvapas truputį prieskoniškesnis, o japoninio žvaigždinio anyžiaus panašus į kardamono kvapą. Japoninis nuodingas ir maistui nevartojamas, bet deginamas kaip smilkalai.
Apie aldehidus buvo rašyta vienoj iš dingusių temų, bet kadangi spėjau sau nusikopijuot ir pasidėt, tai vėl ištraukiu viešumon
Tai sudėtingi organiniai junginiai, turintys karbonilo grupę (O=C), susijungusią su vandeniliu (H). Jei medžiagos pavadinimas baigiasi alis (angliškai al, pvz., citral, piperonal) tai aldehidas (bet gali vadintis ir kitaip dažnai labai sudėtingai, pvz., aldehid 3-fenil-2(E) propenalis- pagrindinė cinamono kvapioji medžiaga, fenil-acetilaldehidas randamas daugely augalų lapų). Be to, su kt. medžiagomis aldehidai vėl sudaro sudėtingus junginius ir t. t. Chemiškai reikalas gana painus. Pagal kilmę jų yra tiek sintetinių, tiek natūralių jų yra visuose augaluose ir daugely iš augalų gaunamų kvapiųjų ir kitų medžiagų. Kepenyse skaidant alkoholį irgi natūraliai gaminasi acto aldehidas (ir tai nieko gero kepinims). Bet dažniausiai, kalbant apie aldehidus, turimi omeny sintetiniai specialiai gaminami ar išsiskiriantys kaip šalutinis produktas. Pvz., jų daug išsiskiria degant benzinui, dyzelinui, cigaretėms. Gerai žinomas formalinas tai vandeninis formaldehido tirpalas. Žodžiu, daugely kenksmingų medžiagų yra aldehidų; daugelis aldehidų yra labai kenksmingi, bet ne visi. Aldehidai kvepaluose dar nebūtinai reiškia kenksmingumą kartais tai tik susintetintos kvapiosios medžiagos, visiškai analogiškos natūralioms. Arba tokios, kokių natūraliai nėra (pvz., toks sintetinis nekenksmingas aldehidas dupical). Bet nemažai kosmetikoj naudojamų aldehidų tikrai žalingi (tik bent aš nežinau, ar jų kiekiai, palyginus su miesto ore esančiais teršalais, sudaro nors kiek pastebimą dalį. Norisi tikėtis, kad ne ).
Chanel nr.5 buvo pirmieji kvepalai, kurių pagrindą sudarė sintetiniai aldehidai. Daugiau nepasakosiu, štai populiariai parašytas ir labai įdomus straipsnis ta tema, siūlau netingėt:
http://www.superfeat...s-Better-/19560
Aldehidai gana gerai ištirti, bet štai apie kvepaluose naudojamus sintetinius pentanonus, tiksliau jų ilgalaikį poveikį, žinoma dar nedaug, o yra pagrindo įtart, kad jie gali sukelt daug blogybių
Tai sudėtingi organiniai junginiai, turintys karbonilo grupę (O=C), susijungusią su vandeniliu (H). Jei medžiagos pavadinimas baigiasi alis (angliškai al, pvz., citral, piperonal) tai aldehidas (bet gali vadintis ir kitaip dažnai labai sudėtingai, pvz., aldehid 3-fenil-2(E) propenalis- pagrindinė cinamono kvapioji medžiaga, fenil-acetilaldehidas randamas daugely augalų lapų). Be to, su kt. medžiagomis aldehidai vėl sudaro sudėtingus junginius ir t. t. Chemiškai reikalas gana painus. Pagal kilmę jų yra tiek sintetinių, tiek natūralių jų yra visuose augaluose ir daugely iš augalų gaunamų kvapiųjų ir kitų medžiagų. Kepenyse skaidant alkoholį irgi natūraliai gaminasi acto aldehidas (ir tai nieko gero kepinims). Bet dažniausiai, kalbant apie aldehidus, turimi omeny sintetiniai specialiai gaminami ar išsiskiriantys kaip šalutinis produktas. Pvz., jų daug išsiskiria degant benzinui, dyzelinui, cigaretėms. Gerai žinomas formalinas tai vandeninis formaldehido tirpalas. Žodžiu, daugely kenksmingų medžiagų yra aldehidų; daugelis aldehidų yra labai kenksmingi, bet ne visi. Aldehidai kvepaluose dar nebūtinai reiškia kenksmingumą kartais tai tik susintetintos kvapiosios medžiagos, visiškai analogiškos natūralioms. Arba tokios, kokių natūraliai nėra (pvz., toks sintetinis nekenksmingas aldehidas dupical). Bet nemažai kosmetikoj naudojamų aldehidų tikrai žalingi (tik bent aš nežinau, ar jų kiekiai, palyginus su miesto ore esančiais teršalais, sudaro nors kiek pastebimą dalį. Norisi tikėtis, kad ne ).
Chanel nr.5 buvo pirmieji kvepalai, kurių pagrindą sudarė sintetiniai aldehidai. Daugiau nepasakosiu, štai populiariai parašytas ir labai įdomus straipsnis ta tema, siūlau netingėt:
http://www.superfeat...s-Better-/19560
Aldehidai gana gerai ištirti, bet štai apie kvepaluose naudojamus sintetinius pentanonus, tiksliau jų ilgalaikį poveikį, žinoma dar nedaug, o yra pagrindo įtart, kad jie gali sukelt daug blogybių
Neroli karčiavaisių citrinmedžių (Citrus aurantium, jo vaisius aitrusis apelsinas) žiedų eterinis aliejus, gautas šaltos distiliacijos būdu. Brangiausias ir vertingiausias iš daugybės visokių citrusų visokių kvapiųjų medžiagų. Pavadinimas atsirado 17 a. pabaigoj, kai Nerolos princesė Anne Marie Orsim pradėjo juo kvėpint savo piršines ir vonią.
Apelsinmedžio žiedų eterinis aliejus gali būti tas pats neroli, bet dažnai parfumerijoj naudojamas gautas iš kitos citrinmedžio rūšies apelsininio citrinmedžio (Citrus sinensis, jo vaisius tikrasis apelsinas) žiedų. Pigesnis ir ne tokio subtilaus kvapo.
Apelsinmedžio žiedų kvapą (ir kitus augalinius kvapus) kvepaluose dažniausiai suteikia ne distiliacijos būdu gauti eteriniai aliejai (essential oils), o ekstrahuoti, panaudojant chemikalus ir tirpiklius (absolute). Ne tokie švarūs, prastesnės kokybės ir pigesni.
Orange blossom (ir prancūziškas fleur dorange) gali būt bet kuris iš visų trijų variantų.
Ta pačia proga paminėsiu bergamočių aliejų (bergamot oil), gaunamą iš bergamočių bergaminio citrinmedžio (Citrus bergamia) vaisių. Orange oil apelsinų aliejus, gaunamas iš jau minėto apelsininio citrinmedžio vaisių.
Apelsinmedžio žiedų eterinis aliejus gali būti tas pats neroli, bet dažnai parfumerijoj naudojamas gautas iš kitos citrinmedžio rūšies apelsininio citrinmedžio (Citrus sinensis, jo vaisius tikrasis apelsinas) žiedų. Pigesnis ir ne tokio subtilaus kvapo.
Apelsinmedžio žiedų kvapą (ir kitus augalinius kvapus) kvepaluose dažniausiai suteikia ne distiliacijos būdu gauti eteriniai aliejai (essential oils), o ekstrahuoti, panaudojant chemikalus ir tirpiklius (absolute). Ne tokie švarūs, prastesnės kokybės ir pigesni.
Orange blossom (ir prancūziškas fleur dorange) gali būt bet kuris iš visų trijų variantų.
Ta pačia proga paminėsiu bergamočių aliejų (bergamot oil), gaunamą iš bergamočių bergaminio citrinmedžio (Citrus bergamia) vaisių. Orange oil apelsinų aliejus, gaunamas iš jau minėto apelsininio citrinmedžio vaisių.
O kas yra GALBANUM? Pagal isvaizda, panasu i valerijona arba pankoli (bent jau man, visiskai nebiologei, panasu )
Klausykit, cia as gal biski ne i tema, bet gal kas gali pasakyti Juozuko sudedamasias dalis, oj, t.y. Juozuko kvepalu
QUOTE(straige @ 2007 11 20, 18:51)
Klausykit, cia as gal biski ne i tema, bet gal kas gali pasakyti Juozuko sudedamasias dalis, oj, t.y. Juozuko kvepalu
Juozo Statkevičiaus kvepalų charakterio aprašymas
Apeiginiai smilkalai šios kompozicijos šerdis,
išdidžiai plevena kryžkelėje, tarp šešėlių ir šviesos,
dabarties ir senovės, paprastumo ir sudėtingumo,
jėgos ir lankstumo.
Tokia yra viena pirmųjų ir ašinė šių kvepalų nata. Ją sunku suvaldyti, pagauti: juk harmonija tai visada labai subtili pusiausvyra.
Fabrice Pellegrinas sodrius smilkalus apgaubė
baltųjų kinietiškų jazminų, narcizų, mėtos, pačiulių ir kalendros šydu, taip pabrėždamas jų valdingą charakterį bohemišką,
ne per daug tamsų, prisodrintą, bet ne per griežtą.
Vanilė, sakai, prieskoniai, oda, kaučiukmedžio derva ir muskusas šiuolaikiškomis gurmaniškomis vilionėmis merkia akį smilkalams. Tuomet atsiskleidžia jų karštis
pasklinda karstelėjęs pilkosios ambros kvapas.
Šį labai prabangų ir unikalų derinį užbaigia keli subtilūs
baltųjų lelijų ir kilmingo Kašmyro medžio akcentai.
Jie ilgam palieka intensyvų, intymų, autentišką, neišdildomą, elegantišką pėdsaką...
beje, kažkur skaičiau, kad laikosi jie prastai
QUOTE(F_A @ 2007 11 20, 16:19)
Aha, ferula. Prašau ir paaiškinimus
Galbanum (Ferula gummosa) galbaninė ferula. Daugiametė maždaug 1 m aukščio žolė, savaime auga Artimuosiuose Rytuose, ypač paplitusi Irane, Persijoje. Priklauso salierinių šeimai gimininga morkoms, kmynams, pankoliui, pajūrinei zundai (valerijonui negiminga).
Iš jos sužeistų stiebų ir šaknų teka kvapios tirštos sultys. Jas distiliuojant arba apdorojant tirpikliais, gaunama kvapi gelsva, rusva ar gelsvai žalsva derva.
Tai viena seniausiai naudojamų vaistinių ir kvapiųjų medžiagų, minima jau Senajame Testamente (naudojama smilkymui). Buvo ypač mėgiama izraelitų visokio blogio atbaidymui. Derva aprašoma kaip aitroko, sakingo, gaivaus, balzaminio, patvaraus kvapo. Paprastai sudėtinė šiprų, gaivių, žalių kvepalų nata.
Aciu katalike ir biologe
QUOTE(F_A @ 2007 11 20, 15:18)
O apie bambukus nepapasakosi? Kuom jie kvepia?
bambukas ieina pvz i D&G Light blue vidutines natas
bambukas ieina pvz i D&G Light blue vidutines natas
Nuobodos tie bambukai buvau gi surašius neseniai, norėjau nukopint (mūsų pirmoj temoj "bendraminčiuose"), tai kapitalinis valymas ten padarytas - ištrinta... Paguoda nors, kad ištrintos ir kitos senos temos (o buvo dar nuo pernai ), tai diskriminacijos negalim pripaišyt. Bet dabar tingiu rašinėt bambukiškom temom, kada nors kitą sykį... Skaitykit apie ferulas šiandien