trumpas priedas apie J.Sudek
Jo kūrybai būdinga:....harmoningas viso kadro užpildymas.
....sugebėdavo pavaizduot ir vieningą visumą ir detales tuo pačiu.
....fotografuodavo ant didelių stiklinių plokštelių 13x18, ar 10x30 (niekada savo nuotraukų nedidindavo, kad neprarasti kokybės, nuotraukas spausdavo 1:1 kaip originalus negatyvas)
...puikiai perteikdavo šviesą ir jos kuriamus jausmus
...niekada po fotografavimo nebekadruodavo nuotraukų, visa kompozicija būdavo apsprendžiama fotografavimo metu
... dažniausiai fotografuodavo temstant, tai jo manymu padėdavo atskleisti psichologinę nuotraukos pusę, jausti atstumus tarp daiktų ir erdvę.
... niekada neryškindavo negatyvų tik nufotografavęs, juos palikdavo ilgam laikui atsigulėt, kad pasimirštų buvęs įspūdis.
...ilgos labai ekspozicijos (kurias nustatydavo be eksponometro iš intuicijos), kartais kelios valandos ar net visa naktis
...nuotraukose nėra kategoriškumo, kuris ribotų žiūrovo nuotraukos pajutimą. Šio meistro nuotraukas galima žiūrėti ilgai ir kiekvieną kartą rasti kažką naujo, pajusti kitaip, papildyti pojūčius.
...šviesa nėra tik priemonė kitiems objektams pavaizduoti, ji yra tarsi materiali, todėl jo kūriniuose neįmanoma atsikirti "formos" nuo "turinio"
... laikas Sudeko nuotraukose, nėra "sustabdyta akimirka", o trunka tiek ilgai, kiek žiūrovas stebi tą nuotrauką ir bando ją suprasti ir pajusti.
Pagrindinis J.Sudeko šukis: "Nekartot ir nesikartoti"Paties J.Sudeko kūrybinės mintys:Menininkas pirma turi išstudijuot visas tradicijas ir visus pasiekimus, kurie sukurti iki jo, tada jam reikia atsisukti į dabartį, kad labai gerai ją perprasti asmeniškai. Tik tada menininko vystymosi sekoje ateis nauja fazė - maksimali koncentracija, interesu apribojimas, sukauptos patirties įvertinimas, šedevrų ir pačių geriausių darbų kūrimas.
Kiekvienas žino, kad aš fotografuoju dideliu formatu, ant didelių plokštelių ir nedidinu foto. Anksčiau didindavau, bet įsitikinau juo, kad tam, ką aš noriu fotografuoti, toks negatyvo formatas yra man daug naudingesnis. Ne tik todėl, kad dideliu formatu geriau išsaugomos smulkmenos, geriau perteikiama gradacija ir nėra grūdo, bet dar ir todėl, kad aš naujai galiu peržiūrėti nuotrauką, pergalvoti kadrą, užpildyti visą kadro plotą. Gera nuotrauka gimsta kančiose.
Fotografuojant dažniausia pirmas negatyvas būna pats geriausias.
Savo kūrybos įvertinimui ir jos palyginimui su kitais fotografais, labai svarbu dalyvauti parodose.
Paprastai aš neskubu ryškinti savo negatyvų. Laukiu kol praeis laikas, kad pamiršti kokia nuostabi buvo natūra, nuotraukos objektas. Taip patiriama mažiau nusivylimų.
Eksponometru aš nesinaudoju. Daugiau pasitikiu savo intuicija. Kartą vėlai vakare ant savo stalo pamačiau dvi stiklines ir kriaušę. Kambaryje degė tik viena silpna lemputė. Natiurmortas tokiomis salygomis atrodė nuostabiai. Mano fotoaparate buvo juosta 28 DIN jautrumo. Diafragma - 2.8. Pagalvojau, kad tokiomis sąlygomis reikia eksponuot 4 valandas. Aš nuėmiau objektyvo dangtelį, užsistačiau žadintuvą ir nuėjau miegot. Kai nuskambėjo žadintuvas, pabudau ir uždariau objektyvą. Išryškinus gavosi nuostabus objektyvas.
Iš knygos: S.Požarskaja "Fotomaster", 2001 m.