QUOTE(Uzuolaida* @ 2007 09 25, 18:18)
Nors esu cia tik skaitytoja, bet nesutiksiu su tamstos nuomone. Komentuoti meno kurinius gali bet kas. Juk tam ir yra kuriami tie meno kuriniai. Ir kiekvienas turi teise i savo nuomone. Drisiu teigti, kad Lietuvoje butent dikusiju ir truksta. Yra nerasyti "Dievai" ir apie juos arba gerai, arba nieko.
Va kad ir savaitgali buvau pasaulineje kas 5 metus vykstancioje modernaus meno parodoje. Nors sakyciau, kad su pagrindinem meno kryptimis, istorija ir pan. esu susipazinusi, daugelis ten eksponuotu darbu man kele grauduli. Su vyru dar padiskutavome apie meno apibrezima ir nutareme, kad jo tokio nera. Kiekvienas tai supranta savaip.
Žinoma savo nuomonę turėti galima, bet vertinti, manau reikia tai apie ką iš tiesų nusimanai, o ne apie ką nenusimanai...
Pasakyti, man šio autoriaus fotografijos patinka, nepatinka yra viena tai iš tiesų nuomonės išsakymas. O va turi tas autorius kažką ar neturi, tai jau yra vertinimas ir tikrai reikia gerokai būti pasikausčiusiam foto meno srityje, kad galėtum įvertinti turi autorius kažką ar neturi... Va apie tai kalba ir vyksta...
O diskutuoti galima tikrai apie daug ką, toje pačioje fotografijoje tik manau, kad čia tikrai nėra ta erdvė, kurioje tai būtų galima daryti profesionaliai...
Taip, apibrėžimo gal ir nėra, geriausias meno vertintojas yra laikas. Kai kas išlieka, o kai kas nueina užmarštin, va ir įvyksta atranka...
Beje mes Peterburge kartu su pačiu Viktoru buvom įsivėlę į vieną diskusiją dėl fotografijos. Meno kritikai prieš fotografus, dėl vienos fotografijos.
Visi fotografai dievagojosi, kad tai ne fotografija, kad joje nieko nėra. o menotyrininkai kiek įmanydami ją liaupsino...
Viskas baigėsi tuo, kad po kelių mėnesių ta fotografija "Sothby" aukcione buvo parduota už 270 000 svarų! viena iš brangiausiai parduotų fotografijų...
Brangiausia 1 200 000 svarų.
Kartais, kuo daugiau žinai, tai ir nuomonė pasikeičia. O šiuolaikinis menas žymiai geriau suprantamas žinant jo priešistoriją, kaip tas kūrinys gimė. Kadangi šiuolaikinis menas dažniausia paremtas vien koncepcija...
Ir nežinant priešistorės iš tiesų kartais graudu darosi, kuo giliau lendi, tuo didesnės meno erdvės atsiveria...
Graudžiausia yra tai, kad dažniausiai savo nuomonę išsakinėja "grybukų fotografai", jie visada viską geriausiai žino...
Nesiruošiu čia veltis į kažkokias diskusijas, kaip sakiau ir dar kartą pasikartosiu, manau, kad čia netinkama tam erdvė, o kodėl netinkama, tai tiesiog nuostabiai aprašė filosofas A. Sverdiolas savo kngygoje "Apie pamėklinę būtį".
Beje šioje knygoje jis nagrinėja ir meno erdves, tikrai verta dėmesio knyga, sustatanti daug ką į stalčiukus...
Vieną skyrelį apie internetą norėčiau čia ir įkelti :
Ištrauka iš filosofijos mokslų daktaro Arūno Sverdiolos knygos Apie pamėklinę būtį (baltos lankos 2006)
Virtuali išvietės siena ir visų mūsų mintys
Kas yra paslaptingieji mieli Lietuvos žmonės galima bent kiek geriau suvokti atkreipus dėmesį į kitokią jų raišką pasisakymus (vadinamuosius komentarus) e-svetainese. Tiesa, čia reiškiasi gana siauras visuomenės sluoksnis, kurio nuomonė negali būti laikoma sociologiškai reprezentatyvia, bet užtat šie pasisakymai turiningesni, negu apklausų "taip", "ne", "nežinau", "veikiau a, negu b" ar reitinguojamų vardų ir institucijų eilė. Be to, sociologiniu, psichologiniu, kultūrologiniu ir kitais požiūriais reikšmingas klausimas: kodėl šis ganėtinai savitas ir naujas diskursas tampa patrauklus gana dideliam skaičiui žmonių?
Ši visiškai nauja, mūsų akyse atsiradusi viešosios erdvės forma - internetas - buvo nauja proga laisvei. Ji buvo tuščia, neturėjo jokios konfigūracijos, jokio kūno, be tradicijos naštos, ją galima buvo užpildyti kuo tiktai nori, sukurti kokius tiktai nori jos matmenis ir žanrus. Internetas galėjo tapti svarbia plataus viešumo ir asmeninės raiškos sfera: nebrangia, praktiškai niekieno nekontroliuojama, visiems prieinama atviros diskusijos priemone, publikavimo vieta be jokio slenksčio, ne samdytų specialistų paruošiama vartoti, o savaveiksme policentrine žiniasklaida. Bet taip neatsitiko. Tai buvo ne tik proga, kurią galima buvo pasinaudoti, bet ir iššūkis, reikalavęs atsako: kas gi tai bus, kuo taps? Dabar jau turime aiškų atsakymą: tai virtuali išvietes siena.
Tuoj pat krintantis į akis e-svetainių pasisakymų bruožas jų anonimiškumas. Tai nėra kažkoks savaime suprantamas dalykas: juk atsiradus ir plėtojantis šiam žanrui, galėjo būti pasirinkta ir kita, vardinė forma, atverto antveidžio laikysena. Bet ne, visuotinai, beveik be išimčių pasirinktas ir naudojamas pseudonimas, kaukė.
Išvietės sienai kaip ypatingam viešos raiškos plotui būdingas dvilypumas, arba dialektiškumas: jis ir privatus, ir viešas, abu šie pradai būtini ir tam tikru būdu sukibę vienas su kitu. Niekas nerašo ant sienos savo namų išvietėje, tai yra visiško privatumo sąlygomis ir kreipdamasis į artimuosius. Kita vertus, ant sienos nerašoma ir tada, kai viešumos dalyvis, bet koks kitas asmuo, regi rašytoją. Nereikia ne Jeano-Paulio Sartre'o atliktos analizes, kad suprastume, jog kito žvilgsnis sukelia ir palaiko gėdos jausmą. Tačiau Sartre'o analize rodo, kad buvimas regimu - ne vien tiktai psichologine kolizija, bet ir tam tikra pamatine tarpasmeniškumo, socialumo forma. Taigi užrašas yra skirtas ne savo ir savo artimųjų žiniai, bet viešumai, tačiau kuriamas jis privatumo sąlygomis, kitiems nematant ir nežinant, kas tai paraše. Tai intymi, mimoziškai drovi, kito žvilgsnio nepakenčianti, o vis dėlto viešumo geidžianti autorystė. Šitai ir lemia spontanišką visuotinį internetinio komentaro anonimiškumo pasirinkimą.
Kam gi naudojama tokia komplikuota autorystė? Aišku, skelbti šiaip jau viešumoje neskelbiamus dalykus. Visų pirma tai nešvankus - pornografinis, skatologinis, taip pat ksenofobinis ir kitoks įžeidus diskursas. Tarybiniais laikais išviečių sienose buvo dažni ir antitarybiniai pasisakymai, bet e-variante jų nebeliko, nes ideologijos ir politikos srityse nebėra draudžiamų zonų, viskas pasidarė viešai pasakoma.
Išvietės sienos užrašų pažintinis turinys paprastai skurdus, argumentacija menka ir klišinė. Jų esmė - ne suteikti žinių, o išviešinti tai, kas draudžiama, bet šiaip jau kiekvienam žinoma. Net iliustracijos daromos ne akivaizdumo, o ekspresijos dėlei: džiaugsmą teikia pats jų eksponavimas. Įžeidūs tekstai kartais nukreipiami į konkrečius asmenis. Apskritai šitai raštijai būdingas agresyvus užkabinimas, sau žinomo adresato ar personažo prievartinis įtraukimas į komunikacinę situaciją. Atsako nelaukiama, įtraukimas yra tretiesiems asmenims ir plačiajai publikai išplepančio, demaskuojančio arba šmeižiančio pobūdžio: "A yra *****", B yra ******" (kartais pateikiant telefono numerį.)
Diskusijų svetainės perima daugelį išvietės sienos diskurso bruožų. Absoliučiai vyrauja saviraiška: tai ne tiek svarstymas, kiek raiška, rašoma ne tiek apie dalykus, kiek apie save. lnternetinis įsijungimas į komunikaciją perdėm emocinis. Neurotikai sprendžia ar, tiksliau sakant, puoselėja savo psichologines problemas. Viešpatauja statusų aiškinimosi ir įtvirtinimo plotmė. Autoriai neindividualūs, panašiai kaip paauglių sambūrio nariai, jie orientuojasi pirmiausia į bendrą paviršutinį stilių, faktūrą. Visiškai nėra komentarų, kurie išlaikytų komentuojamų tekstų lygį, būtų verti jų autorių dalykinio dėmesio, netgi tie (reti), kurie tekstų autoriams pritaria ar dėkoja. Skaitomi iš eiles, komentarai netrukus prislegia savo monotonija. Jie nekonkretūs, nedalykiški, neargumentuoti, operuoja klišėmis, labai greitai nuslysta į banaliausias universalijas (vadinamuosius mitus) ir jau nebegrįžta prie temos. Gali pasirodyti keista, bet iš esmės nėra ir humoro; matyt, todėl, kad patetika jo nepakenčia. Juk plačiai paplitusi (taip pat ir televizijos vadinamosiose humoro laidose) monotonišką ir piktą pavardžių kraipymą bei pravardžiavimą sunku pavadinti humoru, veikiau tai Freudo nagrinėtos kasdienybes psichopatologijos reiškinys.
Bene vienintelis polilogiškumo pėdsakas - asmeniniai (nors ir pridengti pseudonimais) pasikeitimai replikomis, bet ir jie skirti tiktai atkirsti ar įgelti, labai retai išreiškia pritarimą ar solidarumą. Į kits kitų komentarų autoriai reaguoja perdėm emociškai, grubiai ir ižeidžiai. Emocijos pirmiausia neigiamos, priešiškos, vyrauja pyktis ir pagieža, komentarai labai asmeniški, narciziški, o kartu siekiama pažeminti adresatą. Jokios argumentacijos, jokio svarstymo nėra, o tiktai gryna vadinamojo komentatoriaus ego raiška. Tačiau tasai narciziškas ego pridengiamas slapyvardžiu: koks "kuzia" ar "ziuzia". Diskusija nejuda, stovi vietoje. Taip yra todėl, kad ją inspiruoja ne įvykių ar tekstų
prasmės svarstymas, - tai pirmiausia tiesmukai emocinis, iškrovos diskursas. Nors retrospekcijos, atminties, krypties nėra, "požiūriai" vis kartojasi kaip neurotiniai simptomai ar kompleksai, pirmojo ir penkišimtojo komentaro turinys ir emocinis tonusas tokie patys.
Privačiai susiduriant, žmonės apskritai neatrodo tokie perdėm jautrūs mulkiai, kaip šioje interneto viešumoje. Pasitaiko tokių, su kuriais yra apie ką pasikalbėti, verta paklausyti, ką jie sako. Pati ši greitai susiformavusi viešuma lemia pasisakymo būdą ir griežtai atrenka pasisakančiuosius. Žanro reikalavimų spaudimas jau toks stiprus, kad darosi nebeįmanoma nei jų išvengti, nei pakeisti, o tiktai arba juos priimti ir atitinkamai dalyvauti, arba visai atmesti. Todėl ši raštija užsidaro, stilistiškai nebeįsileidžia kitų, kitokių: koks rimtas žmogus rašys išvietės sienoje? Kitoms, kitokioms temoms ir svarstymo būdams šioje plokštumoje taip pat pasidaro ne vieta. Tiesa, gana dažnai pasitaiko sušūkimų: ak, kaip mes čia rašome, kokie mes, lietuviai, esame bjaurūs, pavydus, kaip negerbiame vieni kitų. Bet tai ir viskas: matyt, taip parašęs žmogus nemėgina savo veiksmu pakeisti šios raštijos pobūdį. Su tokiais klaikiais tipais neįmanoma turėti nieko bendra, smarvė nosį riečia. Atrodytų, kad galimybės atviros ir dabar, jei nori, ignoruok ar keisk nusistovėjusį raštijos kryptį kad ir vienu vieninteliu alternatyviu pavyzdžiu, ieškok savų adresatų ir pašnekovų. Tačiau beveik neteko aptikti bandymų sąmoningai nepaisyti konteksto, elgtis kitaip bent iš užsispyrimo ar įgeidžio, jei ne iš principo ar dėl asmeniškai suvokto reikalo.
Taigi horizontalumas užpildo visą potencialiai buvusį ir dabar esamą tūrį, padaro šią viešąją erdvę visiškai plokščią. Lėkštumoje nėra ko klausytis ir kam kalbėti, nėra ką skaityti ir kam rašyti. Kartu viešasis bendrų dalykų svarstymas praranda šią potencialią atvirą vietą, patys jos vartotojai ją marginalizuoja savo rankomis. Beveik išnykstantį viešumo slenkstį lengvai peržengia padugnės, ne tiktai įgydamos viešą balsą, bet ir užvaldydamos viešąją erdvę. Visa kita gali tiktai slėptis arba ignoruoti šį drabstymąsi mėšlais. Diskusijų svetainių fenomenas bene geriausiai parodo, kaip atsiranda ir įsigali lėkštybė. Turbūt svarbiausia, kad tai pats save sukuriantis ir palaikantis mechanizmas, o ne kokių išorinių, "objektyvių" sąlygų ar aplinkybių išdava. Niekas mūsų nevertė ir neverčia elgtis būtent šitaip, patys sau pasidarėme ir kasdien darome bei palaikome tokią viešosios erdvės formą. Tai mūsų laisvės raiška, turime tą, ką pasirodėme gebą turėti.[COLOR=gray]