Sveiki visi. Pagaliau parsibeldžiau namo. Tikiuosi spejau su namų darbais.
Apibrėžimas
camera obscura (lot. tamsus kambarys) pirmą kartą buvo panaudotas 17 amžiaus pradžioje vokiečių astronomo Johannes Kepler. Pats įrenginio principas buvo aprašytas 5 amžiuje prieš mūsų erą kiniečių filosofo Mo-Ti. Tai dėžė ar patalpa su skyle vienoje sienoje. Jeigu skylė pakankamai maža, ant priešingos sienos vidinio paviršiaus aukštyn kojomis bus projektuojamas atvaizdas, esantis prieš sieną su skyle. Suprojektuotas atvaizdas būdavo naudojamas saulės užtemimams stebėti. Vėliau dailininkai įrenginį pradėjo naudoti detaliems piešiniams atlikti. Camera obscura didelis žingsnis link šiuolaikinės fotografijos atradimo.
Camera obscura teisingai perteikia projektuojamo vaizdo perspektyvą. Taip pat ryškumo zona teoriškai lygi begalybei.
Ortochromatinė sensibilizacija fotoemulsijos nejautrumas raudonai šviesai, kas įgalina apdorojimą raudonoje šviesoje. Naudojant šį principą, dėl padidinto jautrumo mėlynai spalvai, ši atrodo šviesesnė, o raudona tamsesnė.
Vinjetavimas atvaizdo periferinio šviesumo sumažėjimas lyginant su jo centru.
Yra apibrėžta keletas vinjetavimo tipų:
Mechaninis
Optinis
Natūralus
Ketvirtas tipas unikalus tik skaitmeninėje fotografijoje:
Taškinis (pikselinis)
Mechaninis vinjetavimas atsiranda, kai šviesos spinduliai, atsispindėję nuo objekto taškų, esančių ne optinėje ašyje, yra blokuojami kažkokių objektų, pvz. filtrų, netinkamų objektyvo blendų ir t.t.
Optinis vinjetavimas atsiranda dėl skirtingų objektyvo lęšių fizinių dydžių. Galiniai lęšiai yra užstojami priekinių, kas mažina efektyvų objketyvo diametrą šoniniams spinduliams (spinduliams, atsispindėjusiems nuo objekto taškų, esančių ne optinėje ašyje). Optinis vinjetavimas dažniausiai priklauso nuo diafragmos ir pridarius ją dviem ar trim stopais šis efektas visiškai pradingsta.
Natūralus vinjetavimas, atvirkščiai negu anksčiau minėtuose tipuose, atsiranda ne dėl šviesos spindulių blokavimo. Šviesumo sumažėjimas proporcingai priklauso nuo šviesos spindulių kritimo kampo ant juostos paviršiaus kosinuso (cos).
Taškinis vinjetavimas pasireiškia skaitmeninėse kamerose ir priklauso nuo fizinio foto daviklių dydžio. Foto daviklį galima įsivaizduoti kaip šulinį. Kai saulė zenite, į šulinį patenka daugiau šviesos. Daugumoje skaitmeninių kamerų vidinis vaizdo procesorius taiso optinį ir taškinį vinjetavimą automatiškai.
Fotograma tai atvaizdas, gautas be fotoaparato, objektus dėliojant tiesiai ant jautraus šviesai paviršiaus, pvz. foto popieriaus ir eksponuojant jį šviesoje. Rezultatas dažniausiai negatyvinis siluetinis atvaizdas, kurio šviesumas priklauso nuo panaudotų objektų skaidrumo.
"Forcing yourself to use restricted means is the sort of restraint that liberates invention. It obliges you to make a kind of progress that you can't even imagine in advance." - Picasso