Diskutuojat apie pirmą klasę... Bet aš pati savo ausimis girdėjau, kaip mano sūnaus priešmokyklinėje grupėje vaikai mokomi raidžių ir skaito paprastus žodelius. Maniškiui tuo metu kliūna piešimas, spalvinimas, vienžo, rankelės lavinimas. O iki mokyklos dar visi metai
QUOTE(Uvė @ 2006 11 28, 15:59)
aišku, jie skaito Šaltinėlį, bet mokykloje jų nemokė pradmenų, kaip skaityti, t.y. kaip jungti garsus, skiemenis, nes to nereikia. puikiai skaityti - tai raiškiai skaityti - su pauzėmis, aiškia sakinio pradžia ir pabaiga, išskiriant dialogus ir t.t. atsimenu, kai maniškis užsimanė mokytis skaityti, tai niekaip nesuprasdavo, kaip čia ištarti du garsus, vieną paskui kitą, pvz., ka, bu, de, no... tas darbelis teko man. šito mokytojai mokyti nereikia. rašyti spausdintomis raidėmis mokėjo taip pat visi, bet va rašytinėmis - ne taip jau ir lengva visus tuos jungimus išraityti, dydžius pataikyti, pasvirimo neužmiršti. kas kad žinai kokia raidė po kokios. jau ilguosius ir trumpuosius balsius mokosi, o čia lietuvių kalbelėje - kietas riešutėlis, ypač kauniškiams.
QUOTE(Dilma @ 2006 11 28, 16:05)
Diskutuojat apie pirmą klasę... Bet aš pati savo ausimis girdėjau, kaip mano sūnaus priešmokyklinėje grupėje vaikai mokomi raidžių ir skaito paprastus žodelius. Maniškiui tuo metu kliūna piešimas, spalvinimas, vienžo, rankelės lavinimas. O iki mokyklos dar visi metai
pas mus priešmokyklinė-vėrinėlis
ne nu tikrai smalsu kaip ten su tuo skaitymo mokymu mokyklose-kaip tik turiu programas šalia, reikės pažiūrėt
ne nu baikit jūs mane gąsdint, bo sprausiu tuoj savo penkiametuką į mokyklinį suolą ir liepsiu raides rašyt...parašo jis ir šiaip savo vardą , bet rimtai niekas tuo neužsiėmė...
QUOTE(rupestelis @ 2006 11 28, 16:12)
Pas mus irgi
QUOTE(Dilma @ 2006 11 27, 23:43)
Sakyčiau, savo vardą jis pažįsta kaip paveiksliuką, tam tikra seka išdėstytas raides, o ne moka perskaityt . Jei moki perskaityt vieną žodį, tai mokėsi ir kitus
Čia kaip pažiūrėsi. Nepažįstu lietuviškų darželių sistemos, neteko mano dukroms jos ragauti , bet bent jau prancūzakalbiai vaikai būtent taip ir mokosi: atpažindami žodį kaip visumą, kaip piešinėlį. Na, atskirų raidžių po truputį irgi mokosi, mokosi jas išgirsti ir rasti tekste, bet žodžius skaito ir rašo tik kaip atskirus vienetus.
Belgijoje penkiametis jau turi mokėti parašyti savo vardą (galima tik spausdintom raidėm). Tai pirmiausia dukra išmoko "skaityti" savo ir klasiokų vardus. Dabar jau mokosi dėlioti skiemenis. Matau, kad galiu pereiti ir prie lietuviškų knygučių.
Žodžiu, kiekvienai kalbai galioja sava sistema. Vieni pradeda nuo raidžių jungimo į skiemenis, tada pereina prie žodžių, kiti pirmiausia mokosi atpažinti žodžius, tik tada mokosi skaityti paraidžiui (prancūzų kalboje tas ne visada įmanoma ).
Beje, kažkur girdėjau, kad darželinio amžiaus vaikus geriausia mokinti skaityti ne iš atskirų raidžių, bet atpažįstant skiemenis kaip paveikslėlius su tam tikrom reikšmėm. Sako, jiems žymiai paprasčiau perskaityti žodį iš 2 skiemenų, nei iš 4 raidžių.
QUOTE(Lapyna @ 2006 11 29, 00:34)
Beje, kažkur girdėjau, kad darželinio amžiaus vaikus geriausia mokinti skaityti ne iš atskirų raidžių, bet atpažįstant skiemenis kaip paveikslėlius su tam tikrom reikšmėm. Sako, jiems žymiai paprasčiau perskaityti žodį iš 2 skiemenų, nei iš 4 raidžių.
Na, nežinau, kažkaip keistai čia skamba. Kam mokytis skaityti du kartus? Iš pradžių atpažįstant skiemenis, o paskui raides. Kažin, ar čia kažkoks savaiminis persilaužimas įvyksta (maždaug: ik šešerių skaito skiemenimis, o paskui - bac - vieną dieną raidėmis skaityti pradeda). Tas pat, kas besimokančiam kalbėti vaikui aiškinti, kad čia au-au, čia mū-mū, niam-niam, o paskui pardėti: ne, ne mū-mū, o karvė. Tik gyvenimo apsunkinimas.
Kiek raidžių yra lietuvių kalbos abėcėlėjė? 32? Kažkas panašaus.
O kiek skiemenų? Manau, tikrai daugiau. Tai kaip tada lengviau?
Skaityti skiemenimis - atpažinti juos kaip paveikslėlius, kaip vieną vienetą. Kažkuo primena hieroglifus. Rodos, jie atskirus skiemenis ar žodžius reiškia.
Prisiminiau M.Mažvydą, raginusį mokytojus mažiau "slebizavojimu" (silabizavimu) užsiimti, o greičiau pereiti prie tikrų žodžių skaitymo.
Mano manymu, MOKYTI vaiką skaityti skiemenimis yra neprotinga. Jei jau taip norisi mokyti skaityti ikimokyklinuką, tai gal geriau iškart raidėmis?
QUOTE(Dilma @ 2006 11 27, 23:43)
Sakyčiau, savo vardą jis pažįsta kaip paveiksliuką, tam tikra seka išdėstytas raides, o ne moka perskaityt . Jei moki perskaityt vieną žodį, tai mokėsi ir kitus
Kaip pirštu į akį. Maniškis būdamas dvejų pasakydavo, kad čia "Kokakola parašyta", čia Maksima, čia Iki ir t.t. O dabar savo ir mano vardus moka parašyti (kompiuteriu). Bet visi šitie žožiai jam tik paveiksliukai. O ir savo vardą pradėjo rašyti ne UGNIUS, bet UGNISU. Klausiu, kodėl paskutines raides vietomis sukeičia. Sako, man taip gražiau. Vat ir puikus pavyzdys to, kad tokio amžiaus vaikui žodis - tik gražus paveiksliukas.
QUOTE(Lapyna @ 2006 11 29, 00:34)
prancūzakalbiai vaikai būtent taip ir mokosi: atpažindami žodį kaip visumą, kaip piešinėlį. Na, atskirų raidžių po truputį irgi mokosi, mokosi jas išgirsti ir rasti tekste, bet žodžius skaito ir rašo tik kaip atskirus vienetus.
Be abejo, kas tinka lietuvių kalbai, nebūtinai tiks kitai. Prancūzų kalba visai kitokia - vienaip tariam, kitaip rašom. Suprantama, kad ir skaitymo mokymo metodai skiriasi
QUOTE(Uvė @ 2006 11 28, 15:41)
tuo švietimo sistema LR ir įdomi. darželyje kaip susitarusios auklėtojos suokia, kad nieko nereikia mokėti - nei skaityti, nei rašyti, nei skaičiuoti. kai rinkomės mokyklą, kalbėjausi su 4 mokytojomis. viena paklausė, ar maniškis raides pažįsta. apsidžiaugė, kai atsakiau, kad visas nuo 4 metų pažįsta. išmoko pats žaisdamas su raidžių loto (patariu visiems ir visoms). ir rašyti spausdintomis raidėmis išmoko nusižiūrėdamas į loto paveikslėlius su žodžiais. klasėje, į kurią einame, visi skaitė. kai kurie vaikai - kuo laisviausiai, kai kurie - skiemenuodami, bet visi. įdomiausia, kad skaityti jų nė nemoko, o kam išnaudoja skaitymui skirtą laiką - nežinau. maniškis skiemenuodamas ėmė skaityti 5.5 metų. pradžioje - trumpus lengvus žodelius, paskui užrašus gatvėse ir t.t. anyta vis bambėdavo, kad vaikas nuobodžiaus mokykloje ir ims nesimokyti. dabar matau, kad būtume turėję daugiau problemų, jei nemokėtume skaityti.
nezinau kaip jus, o as tikrai pasistengsiu saviskius ismokyti iki pirmos klases (na, jie dar kol kas nori mokytis ), siuo metu skiriasi ne tik mokyklu nuomones, bet ir pedagogu nuomones vienoje svietimo istaigoje cia jau taip, kaip sveikata: jau nebe gydytoju rupestis, o pacio zmogaus ir mums visiems labai sunku buvo persilauzti. greiciausiai pajautem si trukuma stomatologijoje - labai jau kainos kandziojasi, savo dantukais nesirupinant
QUOTE(saulala @ 2006 11 29, 02:37)
Kaip pirštu į akį. Maniškis būdamas dvejų pasakydavo, kad čia "Kokakola parašyta", čia Maksima, čia Iki ir t.t. O dabar savo ir mano vardus moka parašyti (kompiuteriu). Bet visi šitie žožiai jam tik paveiksliukai. O ir savo vardą pradėjo rašyti ne UGNIUS, bet UGNISU. Klausiu, kodėl paskutines raides vietomis sukeičia. Sako, man taip gražiau. Vat ir puikus pavyzdys to, kad tokio amžiaus vaikui žodis - tik gražus paveiksliukas.
mano vaikai taip pat labai gerai su siais simboliais pazistami
maniskei jau greit 6, dar neskaito(bando, bet nelabai gaunasi ), bet raso viska nors su klaidom, bet koki zodi pasakai, toki ir paraso, aukletoja sake, kad jau tuoj tuoj skaityt prades o del to skubejimo, kad vaikai 3m jau skaitytu kam skubet?jei lemta but einsteinu, tai ir be musu pastangu taps as tikrai neskubinu, jei nenori skaityt, tai ir neverciu, tegul zaidzia dar, juk vaikyste
papasakosiu tokia istorija - vienos pazistamos berniukas 4 metu skaite, net daugint mokejo .nuejo i pirma klase - ten visus tik pradejo mokyt tu dalyku, o jisai viska mokejo, tai vaikas nenorejo eit i mokykla, sako neturiu ka ten daryt , antroj klasej buvo beveik tas pat, o trecioj, vaikas nerealiai blogai mokytis pradejo, kadangi jisai priprato, kad viska moka, zino, ir nesistenge.Tai vat jei jau ismokot vaika 3 skaityt(manau tam, kad gimines ir draugai pagyrtu ), tai pasistenkit tokiu tempu mokyt ir toliau, nes kiekviena aukletoja nemokys vaikiuko atskirai(kol vieniem aiskins kaip pridet, nesitiki, kad kita mokys daugybos lenteles )
papasakosiu tokia istorija - vienos pazistamos berniukas 4 metu skaite, net daugint mokejo .nuejo i pirma klase - ten visus tik pradejo mokyt tu dalyku, o jisai viska mokejo, tai vaikas nenorejo eit i mokykla, sako neturiu ka ten daryt , antroj klasej buvo beveik tas pat, o trecioj, vaikas nerealiai blogai mokytis pradejo, kadangi jisai priprato, kad viska moka, zino, ir nesistenge.Tai vat jei jau ismokot vaika 3 skaityt(manau tam, kad gimines ir draugai pagyrtu ), tai pasistenkit tokiu tempu mokyt ir toliau, nes kiekviena aukletoja nemokys vaikiuko atskirai(kol vieniem aiskins kaip pridet, nesitiki, kad kita mokys daugybos lenteles )
QUOTE(violetik @ 2006 11 29, 12:41)
maniskei jau greit 6, dar neskaito(bando, bet nelabai gaunasi ), bet raso viska nors su klaidom, bet koki zodi pasakai, toki ir paraso, aukletoja sake, kad jau tuoj tuoj skaityt prades o del to skubejimo, kad vaikai 3m jau skaitytu kam skubet?jei lemta but einsteinu, tai ir be musu pastangu taps as tikrai neskubinu, jei nenori skaityt, tai ir neverciu, tegul zaidzia dar, juk vaikyste
papasakosiu tokia istorija - vienos pazistamos berniukas 4 metu skaite, net daugint mokejo .nuejo i pirma klase - ten visus tik pradejo mokyt tu dalyku, o jisai viska mokejo, tai vaikas nenorejo eit i mokykla, sako neturiu ka ten daryt , antroj klasej buvo beveik tas pat, o trecioj, vaikas nerealiai blogai mokytis pradejo, kadangi jisai priprato, kad viska moka, zino, ir nesistenge.Tai vat jei jau ismokot vaika 3 skaityt(manau tam, kad gimines ir draugai pagyrtu ), tai pasistenkit tokiu tempu mokyt ir toliau, nes kiekviena aukletoja nemokys vaikiuko atskirai(kol vieniem aiskins kaip pridet, nesitiki, kad kita mokys daugybos lenteles )
papasakosiu tokia istorija - vienos pazistamos berniukas 4 metu skaite, net daugint mokejo .nuejo i pirma klase - ten visus tik pradejo mokyt tu dalyku, o jisai viska mokejo, tai vaikas nenorejo eit i mokykla, sako neturiu ka ten daryt , antroj klasej buvo beveik tas pat, o trecioj, vaikas nerealiai blogai mokytis pradejo, kadangi jisai priprato, kad viska moka, zino, ir nesistenge.Tai vat jei jau ismokot vaika 3 skaityt(manau tam, kad gimines ir draugai pagyrtu ), tai pasistenkit tokiu tempu mokyt ir toliau, nes kiekviena aukletoja nemokys vaikiuko atskirai(kol vieniem aiskins kaip pridet, nesitiki, kad kita mokys daugybos lenteles )
100 %pritariu, neperlenkim lazdos
na mum 5-eri, pažįstam raideles bet skaityti tai parašo paprastus žodelius, savo vardą arba žino kur jos vardas parašytas ir tipo perskaito. Čia jau rašėt apie tai- iki, maximų ir t.t perskaitymą
aš ir žinau kad priešmokyklinėj grupėj mokysis skaityti. Ir dar girdėjau kad mokykloj vaikams pirmokėliams visas užduotis tenka persiskaityti patiems
aš ir žinau kad priešmokyklinėj grupėj mokysis skaityti. Ir dar girdėjau kad mokykloj vaikams pirmokėliams visas užduotis tenka persiskaityti patiems
QUOTE
rupestelis,2006 11 28, 16:12
ne nu baikit jūs mane gąsdint, bo sprausiu tuoj savo penkiametuką į mokyklinį suolą ir liepsiu raides rašyt...
ne nu baikit jūs mane gąsdint, bo sprausiu tuoj savo penkiametuką į mokyklinį suolą ir liepsiu raides rašyt...
Tik nesigąsdinkit. Spausdama tik atgrasinsit vaiką nuo mokslų.
QUOTE
Lapyna,2006 11 29, 00:34
prancūzakalbiai vaikai mokosi: atpažindami žodį kaip visumą, kaip piešinėlį.
prancūzakalbiai vaikai mokosi: atpažindami žodį kaip visumą, kaip piešinėlį.
Tai yra globalus skaitymas, tinka anglų, prancūzų kalbai. Lietuvių kalba fonetinė, todėl toks skaitymo mokymo metodas netinka.
QUOTE
Dilma,2006 11 29, 09:07
Be abejo, kas tinka lietuvių kalbai, nebūtinai tiks kitai. Prancūzų kalba visai kitokia - vienaip tariam, kitaip rašom. Suprantama, kad ir skaitymo mokymo metodai skiriasi
Be abejo, kas tinka lietuvių kalbai, nebūtinai tiks kitai. Prancūzų kalba visai kitokia - vienaip tariam, kitaip rašom. Suprantama, kad ir skaitymo mokymo metodai skiriasi
Taip, patvirtinote mano mintį.
Nevienerius metus dirbu darželyje. Drąsiai galiu teigti, kad labai retas 5-metis sąmoningai skaito, dauguma tik bando "slebizavoti". Nesirūpinkit, mamos, pakaks, kad raideles pažins. Svarbu, kad turėtų motyvaciją mokytis, gebėtų valingai susikaupti (ne tuomet, kai kažkuo susidomi, o tuomet, kai reikia) ir išlaikyti dėmesį ilgą laiką (15-20 min ir ilgiau).