QUOTE(RasaZFR @ 2016 02 03, 20:11)
Mes galbut skirtingai suvokiam prievarta. As neturiu omeny, kai vaikas rekia "nevalysiu dantu", pasigauti ji, po prievarta praziotinti ir tuos dantis isvalyti. Prievarta - nenusileisti ir be fizines prievartos priversti (nerandu kito zodzio) vaika issivalyti dantis. Vaikai nenori milijono ir dar vieno dalyko. Siandien jie nenori valyti dantu, rytoj nenori vaziuoti, kita diena nenori kazkur eiti ir taip toliau. Negi kiekviena karta jam nuolaidziausite? Negi kiekviena karta su eiliniu "nenoriu" jus ar bet kuri kita mama turi laiko vaikui aiskinti, kodel jis tai turetu daryti? Beje, kokia is to aiskinimo nauda, jei penkiametis is tokiu "paskaitu" isklauso tik pirmus du sakinius. Ka jus snekate toliau, tai svarbu tik jums, bet vaikai to jau nebegirdi.
2. Is dalies jums pritariu. Taciau tai, ka anksciau rasiau, yra suaugusiu bendravimo modeliai. Ir vaikai to ismoksta stebedami, kaip bendrauja suauge.. Tai gali buti tevai, tevai ir ju draugai, tevai ir kaimynai, tevai ar kiti suauge snekedami apie kitus suaugusius. Mamos, mes pacios ismokom vaikus meluoti: "Padekok tetai uz dovana". "Nenoriu, - sako vaikas. -Man dovana nepatiko." "Vis tiek, reikia padekoti". "Kodel?????" Kiek is jusu leidziate vaikui tai tetai nepadekoti, kaltai sypsotes ir sakot: "Aciu, bet, zinot, jam ta dovana nepatiko". Ne viena. Dedu galva. Mes sypsomes, apgailestaujam, kad musu vaikas toks pasiutes siandien, prisiekiam, kad ta dovana labai gera/grazi/stebuklinga/reikalinga ir t.t.
Vaikas nedurnas. Ir mato, ir supranta. Ir ka. Paprasciausia eiline situacija, kurioje visos mamos ar supermamos pacios moko vaika meluoti.
Viena karta esu pati prasiusi savo vaika paddekoti uz dovana, kuri jam nepatiko. Pasakiau, kad tiesiog taip reikia, kad reikia padekoti uz tai, ka gavai. Kad taip mandagu, priimta ir pan. Mano vaikas padekojo, bet man pasake: "Nesuprantu as, kam to reikia. O su tuo zaislu as niekada nezaisiu". Niekada ir nezaide.
Kita karta gaves dovana is mociutes pasake: "Aciu uz dovana, bet man ji nepatinka. Jeigu nezinai, kas man patinka, paklausk, bet nepirk siaip bet ko". Mano mama labai isizeide, pasake, kad vaikas nemandagus. As nematau, cia jokio nemandagumo (juk padekojo), bet dziaugiuosi, kad buvo pasakyta atvirai ir i akis. Meluoti ji gyvenimas dar ateityje ismokys.
Kai mano vaikas pareiškia, kad nenori autis batų, kai einam į lauką ir dar prideda, kad eis basas, aš, puikiai pažinodama savo vaiką jam pasakau: "gerai, tik žinok naktį lijo ir lauke šlapia, tai sušlapsi kojas". Kai atidarius duris jis pamato balas ir šlapias plyteles, apsiauna batus ir patenkintas eina laukan. Taip, kartais vyksta derybos, kurios užtrunka, esam pavėlavę į autobusą dėl to, esam pakeitę planus, bet aš stengiuosi numatyti kelis žingsnius į priekį, nuspėti jo elgesį, nes kaip jau minėjau, savo vaikus mes gerai pažįstam ir žinom kaip jie sureaguos ir kaip pasielgs. Taip, tai nelengva ir atima laiko, bet mano manymu visada reikia rasti laiko vaikui paaiškinti kodėl reikia daryti vienus ar kitus dalykus, neužtenka pasakyti "reikia", reikia paaiškinti. O tam paaiškinimui nereikia 10min pamokslo, užtenka kelių žodžių, kuriuos vaikai girdi, oi kaip gerai jie girdi.
Taip, mes suaugę esam pagadinti ir ne visada vaikams rodom geriausią pavyzdį, bet bendraamžis irgi nėra geresnis pavyzdys, nes jis lygiai taip pat mokosi iš suaugusio. Ir jeigu grįžti prie darželio temos, tai darželyje vaikus auklėja taip pat suaugęs žmogus, kuris taip pat nėra tobulas, plius dar negali keikvienam vaikui skirti pakankamai laiko.
Beto, mano patirtis rodo, kad šeimos, kurios nusprendžia vaiką mokyti namie, kaip tik ir argumentuoja tuo, kad jie nenori jog jų vaikui būtų primetamos kažkokios tai ale visuomenės nustatytos taisyklės, kad vaikas nebūtų spraudžiamas į rėmus ir turėtų teisę pats planuoti savo užsiėmimus ir t.t.
Kalbant apie jūsų konkretų pavyzdį su dovana, tai manau nėra nieko blogo mokyti vaiką padėkoti už dovaną, nes mes dėkojam ne už konkretų daiktą, o už parodytą dėmesį, kuris, sutikit, visada yra malonus. Aišku, mokyti meluoti vaiką irgi nereikia, bet tiesą sakant man atrodo vienetai yra tokių šeimų, kuriose vėliau meluojama, kad oi oi, kaip patiko vaikui dovana, nu nedaro to žmonės. Man atrodo čia visai ne šitoje vietoje koncentruojamas dėmesys, nes kad ir kokia nevykusi dovana tai būtų, tai yra tik daiktas ir nereikia to daikto sureikšminti.
Taip pat nepamirškit, kad kiekvienas vaikas dar turi savo unikalias savybes, pvz. mano sesers vyresnėlė niekada manau nepasakytų žmogui į akis, kad nepatiko dovana ir ne todėl, kad ją kas šito mokytų, o todėl, kad ji nuo mažumės labai jautri mergaitė, labai dėmesinga kitiems ir visada labai pergyvena, jeigu jos elgesys arba pasakyti žodžiai užgauna kitą žmogų. Mano sūnus irgi labai panašus. Tai yra jautrūs vaikai ir tą jų jautrumą reikia saugoti ir puoselėti, nes būtent jie yra pirmieji, kurie nueina paguosti kitą, kai tas užsigauna, kurie nuoširdžai atsiprašo, nuoširdžiai dalinasi daiktais ir nelaukia nieko atgal už tai.