Pradėjus lankyti mokyklą, vaiko gyvenimas stipriai keičiasi, ir ne tik į gera. Atsiranda daugiau sunkumų ir problemų. Patekusiam į naują aplinką, turinčią savitas taisykles, apribojimus ir reikalavimus, vaikui tenka priprasti prie laisvės suvaržymo, tvarkos laikymosi, paklusnumo svetimiems, būti vienu iš daugelio, o ne vieninteliu ir nepakartojamu. Priežasčių, kodėl mokinukas negali sėkmingai adaptuotis mokykloje, gali būti įvairių: nuo nesusipratimų - iki rimtų konfliktų.

Nėra universalaus recepto, kaip sutarti su aplinkiniais. Drovuolį galima išmokyti atsipalaiduoti ir elgtis laisvai, atsiliekantį galima prijungti prie aktyviųjų grupės ar pasiūlyti kokį egzotišką pomėgį, nestilingam galima atnaujinti garderobą. Prireiks kantrybės ir dar keleto dalykų:  uždavinėti teisingus klausimus ir įdėmiai klausytis. Gali būti, kad vaikui labiausiai trūksta jūsų dėmesio.

Yra vaikų, kuriems puikiai sekasi sutarti su naujais draugais, mokytis, bet jie vis tiek nenori eiti į mokyklą. Kodėl? Jiems patinka pertraukos, kai gali plepėti ir žaisti su draugais, patinka kiemas su sportiniais įrengimais, namuose jų laukia gardūs pietūs ir mėgiami užsiėmimai, - jie neišgyvena dezadaptacijos. Vaikui trūksta mokymosi motyvacijos.  Ar paaiškinote, kodėl jis turi mokytis? Gal jis nežino, kodėl kasdien turi eiti į kažkokį pastatą, kur pilna nepažįstamų, įvairaus amžiaus vaikų...O gal nuolat girdėdavo netinkamas replikas: "Palauk, nueisi į mokyklą, ten tave išmokys paklusnumo..."
Niekada nevėlu įžiebti žinių troškimą, aiškinti, pastūmėti. Tereikia jūsų laiko ir noro. 

Pati nemaloniausia mokyklinės dezadaptacijos priežastis – konfliktas su mokytoju. Kartais konfliktai kyla dėl to, kad vaikas nesugeba identifikuoti dar vieno suaugusiojo, kuris labai daug reikštų jo gyvenime. Ne paslaptis, kad mokytojai, ypač pradinėse klasėse, su vaikais praleidžia beveik tiek pat laiko, kaip ir jų tėvai. Tik nesupainiokite vaiko – nereikia teigti, kad mokytojas -  „kaip mama/tėtis“. Žinoma, mokytojas yra labai svarbus, tačiau reikia duoti suprasti, kad meilę ir paramą vaikas visada ras savo šeimoje, ypač, jei kas nesiseka. Juk tai taip natūralu – ieškoti paguodos šeimoje. Priminkite, kad kartu atrasite būdų, kaip įveikti nesėkmes, kaip pasivyti kitus, jei nesiseka.
 
O kartais tarpusavio santykiai klasėje iš tiesų tokie įtempti, kad gal geriau pamėginti laimę kitoje vietoje. Svarbiausia – laiku pastebėti mokyklinuko apatiją ir parodyti supratingumą.

Sėkmingos adaptacijos!


Parengta pagal: “Mokinio sveikata” 2006 rugpjūtis