"Nusprendėme investuoti į kol kas analogų neturinčius šios srities tyrimus, nes tikime, kad tai bus svarus mūsų indėlis į visos Lietuvos švietimą bei padės sukurti tokius vadovėlius, kurie padės mokiniams dar geriau ir greičiau įsisavinti žinias, o mokytojams - lengviau jas perteikti. Jau kitais metais Lietuvos mokykloms pasiūlysime naujos kartos vadovėlius, parengtus išanalizavus tyrimo rezultatus", - sakė "Šviesa" valdybos pirmininkas Arvydas Andrijauskas, apibendrintus tyrimo rezultatus pristatęs lapkričio 30 dieną įvykusioje Švietimo ir mokslo ministerijos organizuotoje konferencijoje "Ugdymo turinio raida: ko mokysis mūsų vaikai XXI amžiuje".
Tyrimas, kurio metu buvo apklausta 1,6 tūkst. Lietuvos mokytojų bei 1,6 tūkst. mokinių ir mokinių tėvų, parodė, jog mokytojai vadovėlį pirmiausia naudoja namų darbams užduoti (69 proc.), taip pat kaip pamokos pagrindą (61 proc.) ir pagalbininką rengiantis pamokai (60 proc.). Mokytojams svarbiausia yra tai, ar vadovėlis atitinka išsilavinimo standartus (99 proc.), ar jis formuoja mokinių vertybių sistemą (97 proc.) ir ar jis tiesiog patinka mokiniams (92 proc.).
Tuo tarpu mokiniai norėtų aiškumo ir paprastumo. Jiems svarbiausia, kad kiekviename vadovėlio skyriuje būtų pabrėžiama, kas jame yra svarbiausia (93 proc.), kad vadovėlyje būtų visa reikalinga informacija ir nereikėtų papildomos informacijos ieškoti kitur (91,3 proc.). Po kiekvieno skyriaus apibendrinimą, išvadą ar santrauką norėtų matyti 90 proc. mokinių, o 83 proc. mokinių prieš kiekvieną skyrių norėtų matyti ir pamokos tikslus. Tuo tarpu kuo daugiau praktinių užduočių vadovėlyje norėtų matyti tik 58,8 proc. mokinių.
"Ši tyrimo metu gauta medžiaga leidžia aiškiau suprasti mokytojų ir mokinių poreikius ir lūkesčius, todėl vadovėlių leidybai suteiks naują postūmį. Manau, kad ateities vadovėlis bus, pirmiausia, aiškus ir suprantamas, gausiai iliustruotas bei patrauklus mokiniams ir mokytojams. Jame turėtų būti tik pati reikalingiausia informacija, tačiau vadovėlį turi lydėti visas komplektas ¬- pratybų sąsiuviniai, mokytojo knyga ir kitos pagalbinės priemonės", - sakė A.Andrijauskas.
Beje, "Šviesos" iniciatyva atliktas tyrimas parodė, kad vis didesnę reikšmę mokytojai teikia pagalbinėms priemonėms, tarp kurių svarbią vietą užima ir elektroninės priemonės. Pratybų sąsiuvinių reikia 69,1 proc. mokytojų, testų - 67,5 proc., tuo tarpu mokomųjų kompiuterinių priemonių (CD) - 44 proc. mokytojų.
ELTA